Munktell / Bolinder-Munktell MST 92-95

Munktellsin ensimmäinen ajopuimuri oli vuonna 1951 esitelty MST-92. Leikkuuleveys oli 9 jalkaa, kuten useimmissa muissakin BM-puimureissa. Moottorina oli Volvo Pentan 6-sylinterinen bensakäyttöinen sivuventtiilikone teholtaan 65 hv. Ajonopeutta muutettiin Volvon 5-vaihteisen vaihteiston avulla sillä variaattoria ei ollut. Puintikelan leveys oli 110 cm ja kohlimia oli kolme. Puintikelan nopeusvaihtoehtoja oli neljä, joista 430 ja 520 r/min lienevät jääneet vähälle käytölle. Leikkuupöydässä ei ollut erillistä kytkentää, vaan se toimi aina puintikoneiston ollessa toiminnassa. Tyhjennysputki ei ollut käännettävä, vaan se täytyi poistaa yhdessä säiliön pohjakierukan kanssa.
Pari vuotta myöhemmin esiteltiin pieniä uudistuksia kokenut MST-93 (näkyvin muutos oli 6-lapainen kaatokela) ja vuonna 1954 MST-94. Merkittäviä muutoksia tuli kuitenkin vasta vuoden 1956 mallissa MST-95, jossa oli Volvon 4,7-litrainen dieselmoottori, ajonopeusvariaattori ja suuremmat seulat. Myös väri oli tässä vaiheessa vaihtunut BM:n tummansiniseksi.
Bolinder-Munktell oli Ruotsin suurin puimurivalmistaja ja Ruotsissa leikkuupuimurit olivat yleistyneet Euroopan maista nopeimmin. Lisäksi BM:n puimureita valmistettiin lisenssillä Ranskassa ja Englannissa.
| Malli | BM MST-92 | BM MST-93 | BM MST-94 | BM MST-95 |
|---|---|---|---|---|
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1951-53 | 1953 | 1954-55 | 1956-59 |
| Moottorin merkki | Volvo Penta | Volvo Penta | Volvo Penta | Volvo |
| Moottorin tyyppi | ED | ED | ED | D47A |
| Iskutilavuus cm3 | 3670 | 3670 | 3670 | 4703 |
| Sylinteriluku/turbo | 6 | 6 | 6 | 6 |
| Teho hv DIN | 65 SAE | 65 SAE | 60 SAE | 67 SAE |
| Voimansiirto | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Vaihteita eteen | 5 | 5 | 5 | 2 |
| Nopeus min-max. km/h | 3,0-15,0 | 3,0-15,0 | 3,2-13,0 | 1,6-14,5 |
| Leikkuuleveys vakio cm | 270 | 270 | 270 | 264 |
| Puintikelan halk. cm | 61 | 61 | 61 | 61 |
| Puintikelan leveys cm | 110 | 110 | 110 | 110 |
| Kohlimet kpl | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Kohlimien pinta-ala dm2 | 385 | 385 | 385 | 385 |
| Kohlimien pituus cm | 350 | 350 | 350 | 350 |
| Ruumenseulan pinta-ala dm2 | 105 | 105 | 105 | 126 |
| Siemenseulan pinta-ala dm2 | 105 | 105 | 105 | 126 |
| Seulaston pinta-ala yht. | 210 | 210 | 210 | 152 |
| Pituus cm | 800 | 800 | 810 | 810 |
| Leveys cm puinnissa | 310 | 310 | 310 | 320 |
| Korkeus cm ilman hyttiä | 390 | 390 | 390 | 420 |
| Paino kg ilman hyttiä | 3900 | 3900 | 4000 | 4700 |
| Viljasäiliön tilavuus hl | 20 | - | 20 | 20 |
| Renkaat ed. vakio | 11.2/10-28 | 11.2/10-28 | 11.2/10-28 | 16.9/14-28 |
| Renkaat tak. vakio | 6.50-16 | 6.50-16 | 6.50-16 | 7.50-16 |
| Laonnostokelan pituussäätö | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Siemenseula | vaihd. | vaihd. | vaihd. | vaihd. |
| Jarrut | - | - | - | - |
| Polttoainesäiliö l | - | - | - | 110 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






