David Brown 1210-1412










Aikaisemman 1200-mallin seuraaja oli osittain synkronoidulla vaihteistolla varustettu 1210. Vuoden 1974 lopussa sen yläpuolelle tuli turboahdettu 1410, jossa oli öljykylpyiset levyjarrut ja tehokkaampi hydrauliikka. Suomessa ohjaamona oli enimmäkseen Taavi, osittain myös ruotsalainen Klippan. Ohjaus oli näissä malleissa hydrostaattinen. Vuonna 1977 ohjaamo vaihtui tehdasasenteiseen, tasalattiaiseen Sekuraan. Samassa yhteydessä polkimet vaihtuivat riippumallisiksi. Parikytkimen halkaisija malleissa 1210 ja 1410 oli 305 mm, samoin kuin myöhemmissäkin malleissa. Vuonna 1977 esiteltiin Suomessakin 4-vetomallit, jotka olivat olleet valmistusohjelmassa vuoden 1973 lopusta lähtien. Pienemmissä malleissa oli DB:n oma etuakseli, 1410:ssa saksalainen Kramer.
Neliportainen Hydra Shift -pikavaihteisto tuli markkinoille vuonna 1972. Se oli saatavissa vain takavetomalleihin. Suomeen Hydra Shift tuli vasta vuonna 1976. Kahteen peräkkäiseen planeettapyörästöön perustuva Hydra Shift oli aikaansa edellä ja nykyisistä neliportaisista pikavaihteista se jää jälkeen oikeastaan vain siinä, että suunnanvaihdon jälkeen lähdetään aina liikkeelle ko. alueen pienimmällä pykälällä. Toki USA:n suurtraktoreissa tämänkaltaisia järjestelmiä oli ollut jo 1960-luvulla.
| Malli | David Brown 1210 Taavi/ Klippan-ohj. | David Brown 1210 Sekura-ohj. | David Brown 1212 Hydra Shift Sekura-ohj. | David Brown 1410 Klippan-ohj. | David Brown 1410 Sekura-ohj. | David Brown 1412 Hydra Shift Sekura-ohj. |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | David Brown | David Brown | David Brown | David Brown | David Brown | David Brown |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1971-77 | 1977-80 | 1977-80 | 1974-77 | 1977-80 | 1977-80 |
| Moottorin tyyppi | DB AD4/55001 | DB AD4/55 | DB AD4/55 | DB AD4/55T | DB AD4/55T | DB AD4/55T |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 | 4 | 4T | 4T | 4T |
| Iskutilavuus cm3 | 3592 | 3592 | 3592 | 3592 | 3592 | 3592 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 100×114,3 | 100×114,3 | 100×114,3 | 100×114,3 | 100×114,3 | 100×114,3 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 73/2300 | 73/2300 | 73/2300 | 91/2300 | 91/2300 | 91/2300 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 245/1400 | 245/1400 | 245/1400 | 294/1600 | 294/1600 | 294/1600 |
| Vaihteita | 12+4 | 12+4 | 12+4 | 12+4 | 12+4 | 12+4 |
| Synkronoituja | 8 | 8 | hydr. plan. | 8 | 8 | hydr. plan. |
| Nopeudet nimellisk. | 2,1-29,8 | 2,0-29,2 | 1,7-29,0 | 2,1-28,3 | 2,1-28,3 | 1,9-25,8 |
| Maksiminopeus km/h | 30 | 30 | 30 | 33.9 | 33.9 | 29 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 28 | 28 | 28 | 40 | 40 | 40 |
| Hydrauliikan paine bar | 140 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1996 | 1996 | 1996 | 1996/3630 | 3630 | 3630 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 7.9 | 7.9 | 7.9 | 8.1 | 8.1 | 8.1 |
| Eturenkaat takaveto | 11L-15 | 11L-15 | 11L-15 | 11L-15 | 11L-15 | 11L-15 |
| Takarenkaat takaveto | 16.9-34 | 16.9-34 | 16.9-34 | 18.4-34 | 18.4-34 | 18.4-34 |
| Paino kg takaveto | 2950 | 3090 | 3240 | 3590 | 3590 | 3800 |
| Korkeus cm | 247 | 276/287 | 276 | 277/289 | 276/287 | 276 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 393 | 393 | 393 | 433 | 433/430 | 433 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 225 | 225 | 225 | 228 | 228/225 | 228 |
| Polttoainesäiliö l | 80 | 80 | 80 | 91 | 91 | 91 |
| Melutaso dB | 95/94 | - | - | 94 | 84.5 | 85 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | - | 9.9 | - | - | 9.9 | - |
| Eturenkaat neliveto | - | 11.2-24 | - | - | 11.2-24 | - |
| Takarenkaat neliveto | - | 16.9-34 | - | - | 18.4-34 | - |
| Paino kg neliveto | - | 3470 | - | - | 4150 | - |
| Umpinainen ohjaamo | - | x | x | x | x | x |
| Pikavaihde | - | - | 4 | - | - | 4 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






