Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Deutz 9006 – 16006

73Deutz13006
73Deutz13006ohjaamo
70DeutzD16006
73Deutz13006
73Deutz13006ohjaamo
70DeutzD16006
Valmistaja
Mallit
Deutz 9006, Deutz 10006, Deutz 10006, Deutz 12006, Deutz 13006, Deutz 16006
Vuodet
1968-78
Esittely

Vuodelle 1968 esitellyn 06-sarjan suurin oli aluksi 92-hevosvoimainen 9006. Siinä oli 7506:n tavoin ZF:n hydrauliikka ja vaihteisto, joko synkronoimaton 8+4, synkronoitu 12+6, ryömintävaihteilla varustettu 16+8 tai järeämpi 16+7. Vaihteistossa oli jatkuva hammaspyöräkosketus. 5,6-litrainen suorasuihkutusdiesel oli varustettu edeltävistä malleista poiketen jakajapumpulla. Ohjaamona oli Suomessa Tur-La tai Terä.

Vuodelle 1970 seuraajaksi esiteltiin 10006, jossa oli tehoa 100 hv. Samaan aikaan tuli myös ahdettu 12006, jossa oli vahvempi vaihteisto. 12006:ssa oli säädettävä ohjauspyörä. Vuodesta 1971 lähtien ohjaamo oli Deutzin oma tasalattiainen, yksiovinen malli.

Vuonna 1972 näihin malleihin tuli Deutzin oma, tehokkaampi hydrauliikka ja Sige-etuakseli. Nostolaite oli varustettu ulkopuolisilla lisäsylintereillä. 12006 korvattiin samaan aikaan 13006:lla. Hydrauliikka oli nyt varustettu vetovarsitunnustelulla 10006:ssa ja 13006:ssa. 13006:n DIN-tehoksi ilmoitettiin Suomessa 110 hv, Saksassa edeltäjän tavoin 120 hv ja Ruotsissa OECD-testin mukainen 130 hv. Vääntömomentin nousu 15,5 % oli ahtimen ansiosta selvästi muita Deutzeja parempi. Myös 10006:ssa oli jakajapumppu vuodesta 1972 lähtien.

Vuonna 1974 väritys muutettiin samoin kuin pienemmissä malleissa, mutta teknisiä muutoksia näihin malleihin ei tullut. Vuonna 1976 tuli parempi Special-ohjaamo ja etuakselin automaattinen hammaslukko Optitrac.

Mallilla 16006 ei ollut juurikaan yhteistä pienempien mallien kanssa. 16006 oli hydrostaattisella voimansiirrolla varustettu runko-ohjattava suurtraktori. Perustekniikka oli peräisin Deutzin pyöräkuormaajasta. Neliveto ei ollut kytkettävissä pois. Päämarkkina-alueeksi ajateltiin USA:ta, mutta pääosa 16006:sta myytiin Euroopassa.

Tekniset tiedot
MalliDeutz 9006Deutz 10006Deutz 10006Deutz 12006Deutz 13006Deutz 16006
MerkkinimiDeutzDeutzDeutzDeutzDeutzDeutz
Maahantuotu SuomeenKylläKylläKylläEiKylläEi
Vuodet1968-701969-721972-781970-711972-781970-75
Moottorin tyyppiF6L 912F6L 912F6L 912BF6L 912BF6L 912F8L 413V
Sylinteriluku/Turbo/välijäähd.6666T6TV8
Iskutilavuus cm35652565256525652565211290
Syl. halk. x iskun pituus mm100×120100×120100×120100×120100×120120×12
Nimellisteho hv/kierr. DIN92/2300100/2300100/2300120/2300130/2400160/2300
Vääntö Nm/kierr. DIN320/1200343/1210351/1540-422/1500-
Vaihteita8+4/12+612+616+716+716+74+4
Synkronoituja-/12+612+616+716+716+74+4
Nopeudet nimellisk.2,1-28,50,9-28,50,9-32,00,9-27,00,9-32,00-20
Hydrauliikan tuotto l/min34.734.742.934.742.9-
Hydrauliikan paine bar175175175175175-
Nostolaitehydrauliikkamek.mek.mek.mek.mek.mek.
Nostovoima kg300030004200360042003500
Voiman ulosotto540/1000540/1000540/1000540/1000540/1000-
Jarrutrumpuj..rumpuj..rumpuj..rumpuj..rumpuj..ilmaj..
Ohjaushydrost.hydrost.hydrost.hydrost.hydrost.hydrost.
Kääntöymp. halk. m takaveto9.299.2-9-
Kääntöymp. halk. m neliveto10-10111110.2
Eturenkaat takaveto7,50-207,50-2011,00-16-11,00-16-
Eturenkaat neliveto12.5-2012.4-2412.4-2413.6-2414.9-2418.4-34
Takarenkaat takaveto18,4-3418,4-3418,4-34-18,4-38-
Takarenkaat neliveto18.4-3418.4-3418.4-3418.4-3420.9-3818.4-34
Paino kg takaveto420042003950---
Paino kg neliveto450045004370460051009000
Korkeus cm245-275270274320
Pituus cm (takaveto/neliveto)421420420422422/446620
Akseliväli cm (takaveto/neliveto)255255255258255305
Polttoainesäiliö l92/12092/12092/120120160380
Melutaso dB100103/89858585-
Ryömintävaihteistolisäv.xxxx-
Umpinainen ohjaamo--/xx-/xxx
Etuakselin lukko--76-> lisäv.-76->-
Pikavaihde-----hydrost.
Suunnanvaihtaja-----x