Deutz 9006 – 16006






Vuodelle 1968 esitellyn 06-sarjan suurin oli aluksi 92-hevosvoimainen 9006. Siinä oli 7506:n tavoin ZF:n hydrauliikka ja vaihteisto, joko synkronoimaton 8+4, synkronoitu 12+6, ryömintävaihteilla varustettu 16+8 tai järeämpi 16+7. Vaihteistossa oli jatkuva hammaspyöräkosketus. 5,6-litrainen suorasuihkutusdiesel oli varustettu edeltävistä malleista poiketen jakajapumpulla. Ohjaamona oli Suomessa Tur-La tai Terä.
Vuodelle 1970 seuraajaksi esiteltiin 10006, jossa oli tehoa 100 hv. Samaan aikaan tuli myös ahdettu 12006, jossa oli vahvempi vaihteisto. 12006:ssa oli säädettävä ohjauspyörä. Vuodesta 1971 lähtien ohjaamo oli Deutzin oma tasalattiainen, yksiovinen malli.
Vuonna 1972 näihin malleihin tuli Deutzin oma, tehokkaampi hydrauliikka ja Sige-etuakseli. Nostolaite oli varustettu ulkopuolisilla lisäsylintereillä. 12006 korvattiin samaan aikaan 13006:lla. Hydrauliikka oli nyt varustettu vetovarsitunnustelulla 10006:ssa ja 13006:ssa. 13006:n DIN-tehoksi ilmoitettiin Suomessa 110 hv, Saksassa edeltäjän tavoin 120 hv ja Ruotsissa OECD-testin mukainen 130 hv. Vääntömomentin nousu 15,5 % oli ahtimen ansiosta selvästi muita Deutzeja parempi. Myös 10006:ssa oli jakajapumppu vuodesta 1972 lähtien.
Vuonna 1974 väritys muutettiin samoin kuin pienemmissä malleissa, mutta teknisiä muutoksia näihin malleihin ei tullut. Vuonna 1976 tuli parempi Special-ohjaamo ja etuakselin automaattinen hammaslukko Optitrac.
Mallilla 16006 ei ollut juurikaan yhteistä pienempien mallien kanssa. 16006 oli hydrostaattisella voimansiirrolla varustettu runko-ohjattava suurtraktori. Perustekniikka oli peräisin Deutzin pyöräkuormaajasta. Neliveto ei ollut kytkettävissä pois. Päämarkkina-alueeksi ajateltiin USA:ta, mutta pääosa 16006:sta myytiin Euroopassa.
| Malli | Deutz 9006 | Deutz 10006 | Deutz 10006 | Deutz 12006 | Deutz 13006 | Deutz 16006 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Deutz | Deutz | Deutz | Deutz | Deutz | Deutz |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei | Kyllä | Ei |
| Vuodet | 1968-70 | 1969-72 | 1972-78 | 1970-71 | 1972-78 | 1970-75 |
| Moottorin tyyppi | F6L 912 | F6L 912 | F6L 912 | BF6L 912 | BF6L 912 | F8L 413V |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6 | 6 | 6T | 6T | V8 |
| Iskutilavuus cm3 | 5652 | 5652 | 5652 | 5652 | 5652 | 11290 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 100×120 | 100×120 | 100×120 | 100×120 | 100×120 | 120×12 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 92/2300 | 100/2300 | 100/2300 | 120/2300 | 130/2400 | 160/2300 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 320/1200 | 343/1210 | 351/1540 | - | 422/1500 | - |
| Vaihteita | 8+4/12+6 | 12+6 | 16+7 | 16+7 | 16+7 | 4+4 |
| Synkronoituja | -/12+6 | 12+6 | 16+7 | 16+7 | 16+7 | 4+4 |
| Nopeudet nimellisk. | 2,1-28,5 | 0,9-28,5 | 0,9-32,0 | 0,9-27,0 | 0,9-32,0 | 0-20 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 34.7 | 34.7 | 42.9 | 34.7 | 42.9 | - |
| Hydrauliikan paine bar | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | - |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 3000 | 3000 | 4200 | 3600 | 4200 | 3500 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | - |
| Jarrut | rumpuj.. | rumpuj.. | rumpuj.. | rumpuj.. | rumpuj.. | ilmaj.. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 9.2 | 9 | 9.2 | - | 9 | - |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 10 | - | 10 | 11 | 11 | 10.2 |
| Eturenkaat takaveto | 7,50-20 | 7,50-20 | 11,00-16 | - | 11,00-16 | - |
| Eturenkaat neliveto | 12.5-20 | 12.4-24 | 12.4-24 | 13.6-24 | 14.9-24 | 18.4-34 |
| Takarenkaat takaveto | 18,4-34 | 18,4-34 | 18,4-34 | - | 18,4-38 | - |
| Takarenkaat neliveto | 18.4-34 | 18.4-34 | 18.4-34 | 18.4-34 | 20.9-38 | 18.4-34 |
| Paino kg takaveto | 4200 | 4200 | 3950 | - | - | - |
| Paino kg neliveto | 4500 | 4500 | 4370 | 4600 | 5100 | 9000 |
| Korkeus cm | 245 | - | 275 | 270 | 274 | 320 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 421 | 420 | 420 | 422 | 422/446 | 620 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 255 | 255 | 255 | 258 | 255 | 305 |
| Polttoainesäiliö l | 92/120 | 92/120 | 92/120 | 120 | 160 | 380 |
| Melutaso dB | 100 | 103/89 | 85 | 85 | 85 | - |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | x | x | x | x | - |
| Umpinainen ohjaamo | - | -/x | x | -/x | x | x |
| Etuakselin lukko | - | - | 76-> lisäv. | - | 76-> | - |
| Pikavaihde | - | - | - | - | - | hydrost. |
| Suunnanvaihtaja | - | - | - | - | - | x |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






