Deutz D15-D30




Uuden Deutz-sarjan esiinmarssi alkoi portaittain vuonna 1958. Jo edellisvuonna oli tullut markkinoille uuden sarjan mukainen malli F 2 L 612/6, joka nimettiin uudelleen D 25:ksi. Uusissa malleissa oli uudet 712-sarjan moottorit, joissa sylinterin halkaisija oli 95 mm. Tekninen uutuus oli jousitettu etuakseli. Vuoden 1958 malleissa oli vanhan Deutz-tyylin mukaiset keltaiset koristemaalaukset konepellissä. Myöhemmissä malleissa oli niiden sijasta kromilista keulassa.
Malliston pienin eli D 15 esiteltiin vuonna 1959. Se oli vain kevyt päivitys edeltävään F 1 L 712 -malliin ja poikkesi monessa suhteessa isommista malleista. Tasauspyörästön lukko oli vakiona myös tässä mallissa. Vuonna 1962 D 15:n tuotanto siirtyi Fahr-tehtaalle.
Vuonna 1960 esiteltiin D 25.2, joka korvasi D 25 S:n. Uutta oli pitempi akseliväli, 8+2 -vaihteisto ja 2 hv noussut moottoriteho. Samaan aikaan esiteltiin mallit D 30 ja D 30 S, joissa oli 28-hevosvoimainen moottori ja uutuutena Transfermatic-painonsiirtojärjestelmä. S-mallissa oli lisäksi kaksoiskytkin. Vuodesta 1964 lähtien siirryttiin 812-sarjan moottoreihin teholukemien pysyessä ennallaan.
| Malli | Deutz D 15 | Deutz D 25 | Deutz D 25 S | Deutz D 25 (D25.2) | Deutz D 30 | Deutz D 30 S |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Deutz | Deutz | Deutz | Deutz | Deutz | Deutz |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei | Kyllä | Ei |
| Vuodet | 1959-64 | 1958-63 | 1958-60 | 1960-65 | 1960-65 | 1960-65 |
| Moottorin tyyppi | F1L712 | F2L712 | F2L712 | F2L712 | F2L712 | F2L712 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Iskutilavuus cm3 | 850 | 1700 | 1700 | 1700 | 1700 | 1700 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 95×120 | 95×120 | 95×120 | 95×120 | 95×120 | 95×120 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 14/2400 | 20/2000 | 24/2250 | 22/1900 | 28/2300 | 28/2300 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 45/1700 | 85/1500 | 86/1700 | 85/1500 | 88/1700 | 88/1700 |
| Vaihteita | 6+2 | 5+1 | 5+1 | 8+2 | 8+2 | 8+2 |
| Nopeudet nimellisk. | 2,0-28,0 | 2,0-25,0 | 2,0-25,0 | 2,1-29,0 | 2,1-29,0 | 2,1-20,0 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 12 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 900 | 1200 | 1200 | 1200 | 1250 | 1250 |
| Voiman ulosotto | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6.1 | 6.4 | 6.4 | 6.6 | 6.6 | 6.6 |
| Eturenkaat takaveto | 4,50-16 | 5,50-16 | 5,50-16 | 5,00-16 | 5,50-16 | 5,00-16 |
| Takarenkaat takaveto | 9,5/9-24 | 12,4/11-28 | 12,4/11-28 | 11,2/10-28 | 12,4/11-28 | 9,5/9-32 |
| Paino kg takaveto | (1000) | (1400) | (1400) | (1280) | (1430) | (1400) |
| Korkeus cm | (150) | (152) | (152) | (159) | (159) | (162) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 265 | 294 | 294 | 304 | 304 | 304 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 169 | 178 | 178 | 190 | 190 | 190 |
| Polttoainesäiliö l | 25 | 30 | 30 | 32 | 35 | 35 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






