Deutz-Fahr DX 3.10 – DX 3.90






Keväällä 1984 korvattiin pääosa 07-sarjan malleista DX 3 -malleilla. Tekniikka oli yhdistelmä 07-sarjaa ja DX:ää. Pienten mallien vaihteisto oli uusi, mekaanisella pikavaihteella varustettu 16+8 -vaihteinen. Kahdessa suurimmassa mallissa puolestaan oli 12+4 -vaihteisto ilman pikavaihdetta, jolloin nopeus jäi 30 km/h:iin. Molemmissa vaihteistoissa aluevaihteet olivat synkronoimattomia muista DX-traktoreista poiketen.
Laajassa mallistossa oli sekä 3- että 4-sylinterisiä malleja. Ohjaamovaihtoehtoja oli useita. Tässä käsitellään vain tasokkainta StarCabia, joka oli Suomeen tuotavissa malleissa. Alakuvan vasemman puoleisessa traktorissa on halvempi VarioCab, jossa oli vaihdevivut keskellä ja peltiset lokasuojat.
Ilmajäähdytteiset moottorit ja Transfermatic-hydrauliikka edustivat vanhaa tuttua tekniikkaa. Ohjaamossa oli tuttu kello-ohjattu öljylämmitin. Uutta Deutz-Fahrissa oli kitkajarrulla varustettu etuakseli, jossa oli kuitenkin keskikardaani. 1000 r/min voiman ulosotto oli Suomessa lisävaruste 3.50:ssa.
Vuosimalliin 1992 vaihdekaaviota muutettiin niin, että ohjauspyörän alla olevaan pikavaihteeseen yhdistettiin synkronoitu suunnanvaihtaja. USA:ssa DX 3-sarjan traktorit myytiin Deutz-Allis 6200-sarjana. <
Keväällä 1984 korvattiin pääosa 07-sarjan malleista DX 3 -malleilla. Tekniikka oli yhdistelmä 07-sarjaa ja DX:ää. Pienten mallien vaihteisto oli uusi, mekaanisella pikavaihteella varustettu 16+8 -vaihteinen. Kahdessa suurimmassa mallissa puolestaan oli 12+4 -vaihteisto ilman pikavaihdetta, jolloin nopeus jäi 30 km/h:iin. Molemmissa vaihteistoissa aluevaihteet olivat synkronoimattomia muista DX-traktoreista poiketen.
Laajassa mallistossa oli sekä 3- että 4-sylinterisiä malleja. Ohjaamovaihtoehtoja oli useita. Tässä käsitellään vain tasokkainta StarCabia, joka oli Suomeen tuotavissa malleissa. Alakuvan vasemman puoleisessa traktorissa on halvempi VarioCab, jossa oli vaihdevivut keskellä ja peltiset lokasuojat.
Ilmajäähdytteiset moottorit ja Transfermatic-hydrauliikka edustivat vanhaa tuttua tekniikkaa. Ohjaamossa oli tuttu kello-ohjattu öljylämmitin. Uutta Deutz-Fahrissa oli kitkajarrulla varustettu etuakseli, jossa oli kuitenkin keskikardaani. 1000 r/min voiman ulosotto oli Suomessa lisävaruste 3.50:ssa.
Vuosimalliin 1992 vaihdekaaviota muutettiin niin, että ohjauspyörän alla olevaan pikavaihteeseen yhdistettiin synkronoitu suunnanvaihtaja. USA:ssa DX 3-sarjan traktorit myytiin Deutz-Allis 6200-sarjana.
| Malli | Deutz-Fahr DX 3.10 | Deutz-Fahr DX 3.30 | Deutz-Fahr DX 3.50 | Deutz-Fahr DX 3.60 | Deutz-Fahr DX 3.60 G70 | Deutz-Fahr DX 3.65 | Deutz-Fahr DX 3.70 | Deutz-Fahr DX 3.75 | Deutz-Fahr DX 3.90 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Kyllä | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä |
| Vuodet | 1984-90 | 1984-95 | 1984-95 | 1986-95 | 1986-88 | 1988-95 | 1985-89 | 1993-95 | 1985-89 |
| Moottorin tyyppi | F3L 912 | F3L 912 | F3L 913 | F4L 912 | F4L 912 | F4L 912 | F4L 912 | F4L 913 | F4L 913 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 2827 | 2827 | 3060 | 3770 | 3770 | 3770 | 3770 | 4086 | 4086 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 100×120 | 100×120 | 100×123 | 100×120 | 100×120 | 100×120 | 100×120 | 100×123 | 100×123 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 46/2150 | 54/2500 | 61/2500 | 65/2350 | 70/2350 | 70/2350 | 70/2350 | 75/2350 | 75/2350 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 175/1600 | 175/1600 | 195/1550 | 230/1550 | 234/1550 | 234/1600 | 237/1600 | 260/1750 | 260/1600 |
| Vaihteita | 16+8 | 16+8 | 16+8 | 16+8 | 16+8 | 16+8 | 12+4 | 16+8 | 12+4 |
| Synkronoituja | 16+8 | 16+8 | 16+8 | 16+8 | 16+8 | 16+8 | 12+4 | 16+8 | 12+4 |
| Pikavaihde | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | - | mek. | - |
| Nopeudet nimellisk. | 2,2-29,0 | 2,7-39,0 | 2,8-41,0 | 2,5-40,0 | 2,5-40,0 | 2,7-40,0 | 2,2-31,0 | 2,7-40,0 | 2,2-31,0 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 37 | 51 | 51 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
| Hydrauliikan paine bar | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 | 3300 | 2600/3300 | 3300 | 2600/3300 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | rumpuj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | rumpuj. | kuivat levyj. | rumpuj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 8.2 | 8.2 | 8.2 | 8.26 | - | - | 8.8 | - | 8.8 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 9 | 9 | 9 | 9.2 | 9.2 | 9.2 | 9.2 | 9.2 | 9.2 |
| Eturenkaat takaveto | 6.50-16 | 7.50-18 | 7.50-18 | 7.50-18 | - | - | 7.50-18 | - | 7.50-20 |
| Eturenkaat neliveto | 10.5-20 | 12.5-20 | 11.2R24 | 14.5R20 | 14.5R20 | 12.4R24 | 12.4R24 | 12.4R24 | 13.6R24 |
| Takarenkaat takaveto | 12.4-32 | 14.9R30 | 13.6R36 | 16.9R30 | - | - | 16.9R34 | - | 16.9R34 |
| Takarenkaat neliveto | 12.4-32 | 14.9R30 | 13.6R36 | 16.9R30 | 16.9R30 | 16.9R34 | 16.9R34 | 16.9R34 | 16.9R34 |
| Paino kg takaveto | 3010 | 3120 | 3120 | 3065 | - | - | 3260 | - | 3550 |
| Paino kg neliveto | 3210 | 3320 | 3320 | 3375 | 3375 | 3610 | 3610 | 3405 | 3780 |
| Korkeus cm | 243 | 243 | 243 | 253 | 253 | 258 | 257 | 259 | 257 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 356 | 356 | 363/367 | 373 | 373 | 380 | 391/401 | 380 | 391/401 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 201/208 | 201/208 | 201/208 | 225 | 225 | 225 | 233/239 | 225 | 233/239 |
| Polttoainesäiliö l | 83 | 83 | 83 | 83 | 83 | 83 | 95 | 83 | 95 |
| Melutaso dB | 82 | 82 | 83.5 | 82 | 82 | 82 | 82 | 82 | 82 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | lisäv. | lisäv. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | - | lisäv. | - |
| Suunnanvaihtaja | - | 91-> | 91-> | 91-> | - | 91-> | - | mek. | - |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






