Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Fahr D 12-D 30

Valmistaja
Mallit
Fahr D 12, Fahr D 12 N, Fahr D 15, Fahr D 17, Fahr D 17 N, Fahr D 22 P, Fahr D 22, Fahr D 25, Fahr D 25 N, Fahr D 28, Fahr D 30 (W), Fahr D 30 L
Vuodet
1948-55
Esittely

Fahr aloitti traktorinvalmistuksen vuonna 1938. Se pystyi ylläpitämään tuotantoa vuoteen 1944 asti. Sodan jälkeen jatkettiin vuonna 1948 mallilla D 28. Moottori oli 2-sylinterinen vesijäähdytteinen Güldner diesel ja vaihteisto oli sama 5+1 kuin sodan aikaisissa puukaasutinmalleissa.

Vuonna 1949 esitettiin kolmen mallin traktorisarja. D 28 sai seuraajakseen D 30:n ja sen alapuolelle tulivat D 15 ja D 22. Pyöreälinjainen konepeitto poikkesi kuuteen ruutuun jaetun maskin osalta aikaisemmista malleista. Pienin malli oli kokonaan uusi malli, näin pientä traktoria Fahr ei ollut aikaisemmin valmistanut. Moottori oli 2-sylinterinen Güldner ja portaalityyppinen taka-akseli ja vaihteisto ZF:n 5+1. Tasauspyörästön lukko oli vakiona. Sähkökäynnistys oli aluksi lisävaruste. Keskimmäisessä mallissa käytettiin Güldnerin sijasta Deutzin dieseliä, kuten edeltävässä T 22 -mallissa. D 30:ssa oli D 28:aan verrattuna uutta 2 lisähevosvoimaa, vaihteensiirto ja nostolaite.

Keväällä 1951 D 15:n korvasi tehokkaampi D 17 ja D 22:n  korvasi D 25. Uutta oli myös 12 voltin sähköjärjestelmä. Rinnalle tulivat korkeapyöräiset D 17 H ja D 25 H. Syksyllä 1951 D 30:n korvasi D 30 L, jossa oli Deutzin ilmajäähdytteinen moottori ja uusi, F 15:n kaltainen etukseli.

Syksyllä 1951 esiteltiin D 22 P, joka oli tehokkaampaa moottoria lukuun ottamatta sama kuin D 17.

Vuonna 1952 tuli 1-sylinterinen D 12, joka oli moottoria lukuun ottamatta pääosin sama traktori kuin D 17. Vuoden 1953 uudistetussa D 12 N:ssä sen sijaan oli kevytrakenteisempi vaihdelaatikko.

Fahrin mallimerkinnöissä N tarkoitti uudistettua mallia, H korkeaa versiota, P portaaliakselia, L ilmajäähdytystä ja W vesijäähdytystä.

Tekniset tiedot
MalliFahr D 12Fahr D 12 NFahr D 15Fahr D 17Fahr D 17 NFahr D 22 PFahr D 22Fahr D 25Fahr D 25 NFahr D 28Fahr D 30 (W)Fahr D 30 L
MerkkinimiFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahr
Maahantuotu SuomeenEiEiEiKylläKylläKylläEiEiEiEiEiEi
Vuodet1952-531953-541949-511951-531953-551951-531949-511951-531953-551948-491949-511951-53
Moottorin tyyppiGüldner 1 DAGüldner 1 DAGüldner 2 D 15Güldner 2 DNGüldner 2 DNGüldner 2 DADeutz F2M 414Deutz F2M 414Deutz F2M 414Güldner 2 FGüldner 2 FDeutz F2L 514
Sylinteriluku/Turbo/välijäähd.112222222222
Iskutilavuus cm38158151304130413041630219821982198259825982660
Syl. halk. x iskun pituus mm95×11595×11585×11585×11585×11595×115100×140100×140100×140105×150105×150110×140
Nimellisteho hv/kierr. DIN12/200012/200015-16/180017/180017/180022/180022/155025/150025/150028/150030/150030/1600
Vääntö Nm/kierr. DIN45/160045/160074/175074/175069/161096/1420120/1100120/1100120/1100135/1550135/1550142/1300
Vaihteita5+15+15+15+15+15+15+15+15+15+15+15+1
Nopeudet nimellisk.2,8-18,92,7-19,82,9-19,63,0-19,83,1-20,02,7-18,23,5-19,83,6-19,73,4-19,13,5-19,63,5-19,63,5-19,9
Hydrauliikan paine bar260260-260260260-260260--260
Nostolaitehydrauliikkamek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.-mek.mek.
Nostovoima kg690690-690690690-690690--690
Voiman ulosotto600600540540540540540540540540540540
Jarrutrumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.
Ohjausmek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.
Kääntöymp. halk. m takaveto554.55.25.35.37.27.27.2667.6
Eturenkaat takaveto4.50-164.50-165.00-165.00-165.00-165.00-165.50-165.50-165.50-166.00-166.00-166.00-16
Takarenkaat takaveto7-247-248-208-248-248-249-2411-2811-2811.25-2411.25-2411-28
Paino kg takaveto(1150)(1100)(1160)(1275)(1230)(1230)(1680)(1880)(1850)(1980)(1980)(1980)
Korkeus cm(122)(122)(123)(123)(148)(153)(140)(164)(164)(146)(146)(178)
Pituus cm (takaveto/neliveto)247247260257258257285291293292292299
Akseliväli cm (takaveto/neliveto)154154164164164164176184184188188184
Polttoainesäiliö l252525252552355252303055
Ryömintävaihteisto-lisäv.-----lisäv.lisäv.---