Hanomag R25-R40

Vuonna 1942 esitelty Hanomag R40 oli moottoria lukuun ottamatta täysin uudelleen suunniteltu traktorimalli, joka tuli suureen kokoluokkaan, jota lähes kaikki Hanomagin aikaisemmatkin traktorit olivat edustaneet. Ulkonäöltään se oli huomattavasti aikaisempia Hanomageja modernimpi. 5,2-litraista vesijäähdytteistä esikammiodieseliä oli käytetty jo vuodesta 1931 lähtien. 5+1 -vaihteisto oli kehitetty yhteistyössä Famon kanssa. Hanomagilla oli yhteistyötä Famon kanssa myös telaketjutraktorien kehittämisessä.
Hydrauliikkaa ei ollut saatavana. Tyypillinen varuste Hanomagissa oli tuulilasilla varustettu sadekatos. J-versiossa käynnistys tapahtui bensamoottorilla sähköstartin sijasta. Vuodesta 1948 lähtien valmistettiin lähinnä maantiekäyttöön C-versiota, jossa oli 25 km/h huippunopeus.R40:aa valmistettiin kaikkiaan 12 000 kappaletta.
R40:n rinnalle esiteltiin vuonna 1949 pienempi R25, jossa oli 1,9-litrainen nelisylinterinen moottori. Myös tämä moottori oli peräisin sotaa edeltävältä ajalta ja osoittautui tehokkaammaksi viritettynä hyvin heikoksi. Ensimmäisenä Hanomag-traktorina R25 oli saatavissa hydraulisella nostolaitteella. R25 A:ssa oli kapeat 40″ takapyörät ja R25 B:ssä leveämmät 24″ pyörät. Vuotta myöhemmin R25:n moottoriksi tuli uusi 2,8-litrainen 4-sylinterinen, jossa oli selvästi entistä enemmän vääntöä. Edellisen vuoden malleihin vaihdettiin uudet moottorit takuuna. Korkeapyöräinen malli oli nyt R25 C ja matalapyöräinen R25 D.
Vuonna 1951 R25:n korvasi R28, jossa oli mallimerkinnän mukaisesti enemmän tehoa. Ryömintävaihteet sai nyt lisävarusteena. Perusversiossa ja A-versiossa oli 40″ pyörät ja B-versiossa 24″ tai 28″. S-versio oli maantiemalli, jossa ei ollut nostolaitetta ja huippunopeus oli 25 km/h. RC-versiossa oli vierekkäin asennetut etupyörät. N-versio oli kapea malli puutarhatiloille.
| Malli | Hanomag R25 B | Hanomag R25 D | Hanomag R28 B | Hanomag R40 A |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Hanomag | Hanomag | Hanomag | Hanomag |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1949-50 | 1950-51 | 1951-53 | 1942-51 |
| Moottorin tyyppi | D 19 | D 28 S | D 28 S | D 52 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 1911 | 2799 | 2799 | 5195 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 80×95 | 90×110 | 90×110 | 105×150 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 25/1900 | 25/1500 | 28/1500 | 40/1200 |
| Vaihteita | 5+1 | 5+1 | 5+1 (10+2) | 5+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 3,7-18,3 | 3,7-18,3 | 3,7-18,3 | 4,3-18,7 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 12 | 12 | 12/16 | - |
| Hydrauliikan paine bar | 100 | 100 | 100/120 | - |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | - |
| Voiman ulosotto | 560 | 560 | 560 | 565 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 7.6 | 8.2 | 7.6 | 9 |
| Eturenkaat takaveto | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 6.50-20 |
| Takarenkaat takaveto | 11.25-24 | 11.25-24 | 10-28 | 12.75-28 |
| Paino kg takaveto | (1600) | (1720) | (1740) | (3200) |
| Korkeus cm | (158) | (158) | (168) | 225 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 283 | 283 | 299 | 354 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 180 | 180 | 180 | 208 |
| Polttoainesäiliö l | 45 | 45 | 48 | 85 |
| Nostovoima kg | - | 600 | 600 | - |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | - | - | 135/1400 | 265/1000 |
| Ryömintävaihteisto | - | - | lisäv. | - |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






