Hürlimann D50-D600






Sveitsiläinen Hürlimann aloitti traktorinvalmistuksen vuonna 1929. Kymmenen vuotta myöhemmin siirryttiin Saurer-kuorma-autovalmistajan lisenssillä valmistettuihin suorasuihkutusdieseleihin. Tässä vaiheessa Hürlimann oli vakiinnuttanut asemansa traktoreiden Rolls-Roycena, kuten kilpaileva traktoritehtailija, Samen Cassani asian ilmaisi. Sotavuosina Hürlimannin tuotanto jatkui lähes normaalisti, vaikka raaka-aineista ja polttoaineista oli pulaa. Vuosina 1945 ja 1946 Sveitsi organisoi Hürlimann-kolonnat auttamaan Ranskan ja Italian maataloutta.
Sodan jälkeen vuonna 1946 Hürlimann esitteli uuden malliston, jossa oli ensimmäistä kertaa itse suunnitellut dieselmoottorit. Osittain osien heikosta saatavuudesta johtuen Hürlimann valmisti paljon osia itse, esimerkiksi ajovaloissa oli itse valmistetut pleksit lasien tilalla. Sähköjärjestelmä oli 24-volttinen. Ensimmäiset uudet mallit olivat 45-hevosvoimaiset, 4-sylinteriset D100 ja D200. Jälkimmäisessä oli mm. suuremmat takapyörät, vahvempi vaihteisto ja taivutettu etuakseli. Vaihteisto oli 5+1. Pian seurasi 65-hevosvoimainen D300 sekä teollisuusmallit D400 (45 hv) ja D500 (65 hv), joiden nopeus oli suurimmillaan 45 km/h. Vuonna 1948 esiteltiin 2-sylinterinen D50, jossa oli tehoa 28 hv. Hürlimannin traktoreissa oli tässä vaiheessa kytkinpoljin oikealla ja jarru vasemmalla. D50:ssa oli uutuutena ohjausjarrut. Tasauspyörästön lukko oli vakiona. Nostolaite oli lisävaruste eikä se ollut myöhempien normien mukainen.
Vuonna 1951 Hürlimann esitteli järeän D600-mallin, joka oli suunnattu lähinnä Etelä-Amerikan markkinoille. Moottori oli sama kuin D300:ssa, mutta kokoa ja painoa oli paljon enemmän.
D50 korvattiin vuonna 1952 malleilla D60 ja D80, jotka olivat edeltäjää kevytrakenteisempia, mutta pitempiä ja varustettu pienellä nelosdiseselillä.
| Malli | Hürlimann D50 | Hürlimann D60 | Hürlimann D80 | Hürlimann D100 | Hürlimann D200 | Hürlimann D300 | Hürlimann D600 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Hürlimann | Hürlimann | Hürlimann | Hürlimann | Hürlimann | Hürlimann | Hürlimann |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1948-52 | 1952-54 | 1952-54 | 1946-54 | 1946-54 | 1947-54 | 1941-54 |
| Moottorin tyyppi | D50 | D80 | D80 | D100 | D200 | D300 | D300 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 2554 | 2360 | 2360 | 4021 | 4021 | 5517 | 5515 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 112×128 | 85×104 | 85×104 | 100×128 | 100×128 | 112×140 | 112×140 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 28/1750 | 32/1850 | 32/1850 | 45/1600 | 45/1600 | 65-70/1700 | 69/1700 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 116/? | 117/? | 117/? | 205/? | 205/? | 279/? | 279/? |
| Vaihteita | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 |
| Nostolaitehydrauliikka | (mek.) | mek. | mek. | (mek.) | (mek.) | (mek.) | (mek.) |
| Voiman ulosotto | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 5 | 5 | 5.4 | 5.6 | 6 | 6.2 | 6.5 |
| Eturenkaat takaveto | 6.00-15 | 5.25-15 | 6.00-15 | 6.00-15 | 6.00-15 | 6.50-16 | 7.50-18 |
| Takarenkaat takaveto | 11.25-20 | 10-24 | 12-20 | 11.25-20 | 12-24 | 13-24 | 14-34 |
| Paino kg takaveto | (1735) | (1480) | (1510) | (1770) | (1950) | (1950) | (3850) |
| Korkeus cm | (142) | (144) | (148) | (145) | (152) | (153) | (197) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 240 | 270 | 270 | 272 | 280 | 280 | 365 |
| Nopeudet nimellisk. | - | 3,3-20,7 | 3,3-20,7 | 3,0-22,4 | - | - | 4,3-22,1 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | - | 172 | 167 | 172 | 175 | 175 | 220 |
| Polttoainesäiliö l | - | 45 | 50 | 40 | 40 | 50 | 110 |
| Hydrauliikan paine bar | - | - | - | - | - | - | 35 |
| Nostovoima kg | - | - | - | - | - | - | 1500 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






