Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
EtusivuTraktoritHürlimannHürlimann D50-D600
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Hürlimann D50-D600

Valmistaja
Mallit
Hürlimann D50, Hürlimann D60, Hürlimann D80, Hürlimann D100, Hürlimann D200, Hürlimann D300, Hürlimann D600
Vuodet
1946-54
Esittely

Sveitsiläinen Hürlimann aloitti traktorinvalmistuksen vuonna 1929. Kymmenen vuotta myöhemmin siirryttiin Saurer-kuorma-autovalmistajan lisenssillä valmistettuihin suorasuihkutusdieseleihin. Tässä vaiheessa Hürlimann oli vakiinnuttanut asemansa traktoreiden Rolls-Roycena, kuten kilpaileva traktoritehtailija, Samen Cassani asian ilmaisi. Sotavuosina Hürlimannin tuotanto jatkui lähes normaalisti, vaikka raaka-aineista ja polttoaineista oli pulaa. Vuosina 1945 ja 1946 Sveitsi organisoi Hürlimann-kolonnat auttamaan Ranskan ja Italian maataloutta.

Sodan jälkeen vuonna 1946 Hürlimann esitteli uuden malliston, jossa oli ensimmäistä kertaa itse suunnitellut dieselmoottorit. Osittain osien heikosta saatavuudesta johtuen Hürlimann valmisti paljon osia itse, esimerkiksi ajovaloissa oli itse valmistetut pleksit lasien tilalla. Sähköjärjestelmä oli 24-volttinen. Ensimmäiset uudet mallit olivat 45-hevosvoimaiset, 4-sylinteriset D100 ja D200. Jälkimmäisessä oli mm. suuremmat takapyörät, vahvempi vaihteisto ja taivutettu etuakseli. Vaihteisto oli 5+1. Pian seurasi 65-hevosvoimainen D300 sekä teollisuusmallit D400 (45 hv) ja D500 (65 hv), joiden nopeus oli suurimmillaan 45 km/h. Vuonna 1948 esiteltiin 2-sylinterinen D50, jossa oli tehoa 28 hv. Hürlimannin traktoreissa oli tässä vaiheessa kytkinpoljin oikealla ja jarru vasemmalla. D50:ssa oli uutuutena ohjausjarrut. Tasauspyörästön lukko oli vakiona. Nostolaite oli lisävaruste eikä se ollut myöhempien normien mukainen.

Vuonna 1951 Hürlimann esitteli järeän D600-mallin, joka oli suunnattu lähinnä Etelä-Amerikan markkinoille. Moottori oli sama kuin D300:ssa, mutta kokoa ja painoa oli paljon enemmän.

D50 korvattiin vuonna 1952 malleilla D60 ja D80, jotka olivat edeltäjää kevytrakenteisempia, mutta pitempiä ja varustettu pienellä nelosdiseselillä.

Tekniset tiedot
MalliHürlimann D50Hürlimann D60Hürlimann D80Hürlimann D100Hürlimann D200Hürlimann D300Hürlimann D600
MerkkinimiHürlimannHürlimannHürlimannHürlimannHürlimannHürlimannHürlimann
Maahantuotu SuomeenEiEiEiEiEiEiEi
Vuodet1948-521952-541952-541946-541946-541947-541941-54
Moottorin tyyppiD50D80D80D100D200D300D300
Sylinteriluku/Turbo/välijäähd.2444444
Iskutilavuus cm32554236023604021402155175515
Syl. halk. x iskun pituus mm112×12885×10485×104100×128100×128112×140112×140
Nimellisteho hv/kierr. DIN28/175032/185032/185045/160045/160065-70/170069/1700
Vääntö Nm/kierr. DIN116/?117/?117/?205/?205/?279/?279/?
Vaihteita5+15+15+15+15+15+15+1
Nostolaitehydrauliikka(mek.)mek.mek.(mek.)(mek.)(mek.)(mek.)
Voiman ulosotto540540540540540540540
Jarrutrumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.
Ohjausmek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.
Kääntöymp. halk. m takaveto555.45.666.26.5
Eturenkaat takaveto6.00-155.25-156.00-156.00-156.00-156.50-167.50-18
Takarenkaat takaveto11.25-2010-2412-2011.25-2012-2413-2414-34
Paino kg takaveto(1735)(1480)(1510)(1770)(1950)(1950)(3850)
Korkeus cm(142)(144)(148)(145)(152)(153)(197)
Pituus cm (takaveto/neliveto)240270270272280280365
Nopeudet nimellisk.-3,3-20,73,3-20,73,0-22,4--4,3-22,1
Akseliväli cm (takaveto/neliveto)-172167172175175220
Polttoainesäiliö l-4550404050110
Hydrauliikan paine bar------35
Nostovoima kg------1500