Lanz Alldog A 1205 – A 1806

Vuonna 1951 esiteltiin työkoneenkantaja Lanz Alldog. Kuljettaja istui takana oikealla, moottorin vieressä. Etupäässä oli putkipalkkirunko, jonka päälle sai 700 kg kantavan lavan. Vakiovarusteena oli nostolaite akselien välille alle kiinnitettäviä työkoneita varten. Takanostolaite oli lisävaruste. Voiman ulosotto löytyi sekä eteen että taakse suunnattuna. Portaaliakselien ansiosta maavaraa oli runsaasti. Alldogiin oli tehty erikoinen moottorivalinta: moottorina oli Triumphin Saksan tehtaan (TWN) 2-tahtinen moottoripyörän moottori. Seuraavassa versiossa A 1215 Lanz oli tuonut moottoriin oman puolidieseltekniikkansa. Moottori käynnistettiin bensalla ja sen lämmettyä vaihdettiin dieseliin. Edelleen moottori oli heikkovääntöinen, äänekäs ja savuttava. Toinen uutuus A 1215:ssä oli lisävarusteinen ryömintävaihde ZF:n 5+1 -vaihteiston jatkoksi.
Vuonna 1955 tuli kolmas versio A 1305, jossa 2-tahtidieselin tehoa oli nostettu 13 hevosvoimaan ja vaihteisto vaihdettu 6+1 -vaihteiseksi. Viimeinen yritys tekohengittää moottori kelvolliseksi oli suorasuihkutus vuonna 1956 mallissa A 1315. Deutz rakensi myöhemmin muutossarjan, jolla Alldogiin voitiin asentaa Deutzin 20-hevosvoimainen diesel.
Lopulta Lanzkin taipui ostamaan MWM:n dieselin malliin A 1806. Myynti ei kuitenkaan enää piristynyt ja Alldog-konsepti haudattiin vuonna 1960.
| Malli | Lanz Alldog A 1205 | Lanz Alldog A 1215 | Lanz Alldog A 1305 | Lanz Alldog A 1315 | Lanz Alldog A 1806 |
|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Lanz Alldog | Lanz Alldog | Lanz Alldog | Lanz Alldog | Lanz Alldog |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Kyllä | Ei | Kyllä |
| Vuodet | 1951-53 | 1953-54 | 1955-56 | 1956-57 | 1956-60 |
| Moottorin tyyppi | TWN Gemo 450 | TWN LT 85 | TWN LT 85 | TWN LT 85 D | MWM KD 211 Z |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
| Iskutilavuus cm3 | 446 | 533 | 533 | 533 | 1248 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 2x55x94 | 85×94 | 85×94 | 85×94 | 85×110 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 12/2800 | 12/2800 | 13/2800 | 13/2800 | 18/2000 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 36/2000 | 29/2500 | 29/2500 | 29/2500 | 60/2000 |
| Vaihteita | 5+1 | 5+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 2,6-19,5 | 2,7-19,8 | 1,6-18,9 | 1,6-19,7 | 1,8-18,4 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Voiman ulosotto | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 5,2 jarrulla | 5,2 jarrulla | 5,2 jarrulla | 5,2 jarrulla | 5,3 jarrulla |
| Eturenkaat takaveto | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 7-24 | 7-24 | 7-24 | 8-24 | 8-24 |
| Paino kg takaveto | (1170) | (980) | (1060) | (1060) | (1420) |
| Korkeus cm | (172) | (170) | (170) | (167) | (165) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 365 | 375 | 376 | 376 | 383 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 223-231 | 223-231 | 223-231 | 223-231 | 230-237 |
| Polttoainesäiliö l | 21 | - | - | - | - |
| Ryömintävaihteisto | - | lisäv. | - | - | - |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






