Minneapolis-Moline R/Z/U




Minneapolis-Moline syntyi kolmen yrityksen fuusiossa vuonna 1929. Näistä Minneapolis Steel and Machinery Company oli valmistanut Twin City -merkkisiä traktoreita ja jatkossa traktorien nimi oli Minneapolis-Moline Twin City. Vuonna 1937 siirryttin kuitenkin uuteen mallistoon, joka muotoiltiin moderniksi, maalattiin uudella Prairie Gold -värillä ja Twin City pudotettiin vuoteen 1940 mennesä vaiheittain nimestä pois.
Ensimmäinen uusista malleista oli keskikokoinen (”2-3 plow”) Z, jota seurasi kesällä 1938 isompi (”3-4 plow”) U. Siitä tuli tarjolle myös De Luxe -malli UDLX, jossa oli virtaviivainen teräksinen ohjaamo ja jousitus kaikilla pyörillä. Vuonna 1939 esiteltiin malliston pienin malli R, joka korvasi entisen FT:n. Sen sai myös ohjaamolla varustettuna. Kaikista malleista oli useampia versioita. Esim. RTN oli riviviljelymallin R yhdellä etupyörällä, RTU kahdella rinnakkaisella ja RTS oli standarditraktori leveällä etuakselilla. Kaikissa malleissa oli Minneapolis-Molinen 4-sylinteriset bensamoottorit (tai niiden petroli- tai butaaniversiot). Vaihteita oli 4+1, mutta Z:n ja U:n kumipyöräversioissa 5+1. Kytkin oli käsikäyttöinen ja vasemmalla jalalla oli kaksi jarrupoljinta. Ratti oli keskilinjan vasemmalla puolella ja ohjausakseli kulki konepellin vasenta sivua. Voiman ulosotto oli lisävaruste. R-malliin tuli levyjarrut vuonna 1948.
Vuonna 1952 esiteltiin dieselmoottori U-malliin, mutta se ei saavuttanut kovin suurta suosiota.
| Malli | Minneapolis-Moline RTU | Minneapolis-Moline RTS | Minneapolis-Moline ZTU | Minneapolis-Moline UTU | Minneapolis-Moline UTS | Minneapolis-Moline UTS-D |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1939-54 | 1939-54 | 1936-48 | 1938-53 | 1938-53 | 1952-53 |
| Moottorin tyyppi | EE | EE | - | KEF | KEF | D283-4 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 2706 | 2706 | 3044 | 4649 | 4649 | 4649 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 92,1×101,6 | 92,1×101,6 | 92,1×114,3 | 108×127 | 108×127 | 108×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. SAE | 25/1400 | 25/1400 | 29/1400 | 47/1275 | 47/1275 | ?/1300 |
| Vaihteita | 4+1 | 4+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 3,7-19,3 | 3,7-19,3 | 3,5-23,0 | 4,0-29,8 | 4,4-32,3 | 4,4-32,3 |
| Jarrut | pantaj. | pantaj. | pantaj. | pantaj. | pantaj. | pantaj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Eturenkaat takaveto | 4.00-15 | 5.00-15 | 5.25-16 | 6.00-16 | 6.00-16 | 7.50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 8-36 | 10-34 | 8-36 | 11-36 | 11-36 | 12.75-32 |
| Paino kg takaveto | (1406) | (1406) | (1814) | (2495) | (2381) | - |
| Korkeus cm | (173) | (173) | - | (179) | (179) | (179) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 294 | 275 | 335 | 354 | 343 | 343 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 193 | 175 | 208 | 223 | 206 | 206 |
| Polttoainesäiliö l | 53 | 53 | 59 | 79 | 79 | 79 |
| Voiman ulosotto | - | - | (540) | (575) | (575) | (575) |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | - | - | - | - | 7.32 | 7.32 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






