Oliver 1750-2150








Vuonna 1964 esitellyssä Oliver 1850:ssa oli uusi 5,8-litrainen Dyna-Diesel suorasuihkutusdiesel. 1950:ssa puolestaan oli edelleen GM:n 2-tahtidiesel, jonka luvattiin kestävän 8000 tuntia ilman moottoriremonttia. Vaihteisto oli vakiona 6+2. Lisävarusteena sai 2-portaisen pikavaihteen ja/tai High Speed -välitykset. Ohjaus oli hydrostaattinen ja ratti säätyi syvyys- ja korkeussuunnassa. 2-nopeuksisen voimanoton sai lisävarusteena ja se toteutettiin käännettävällä akselilla. Nelivetomlleja sai joko mekaanisella vai hydrostaattisella etuvedolla. Turvaohjaamo oli myös saatavana, haluttaessa ilmastointilaitteella varustettuna.
Vuonna 1967 korvattiin GM-moottorinen 1950 mallilla 1950-T, jossa oli Oliver-Waukesha 5,1-litrainen turboahdettu diesel, jossa oli tehoa samat 116 hv kuin ennenkin. Hinta oli 10 % aikaisempaa halvempi. Tähän malliin sai myös 3-portaisen pikavaihteen.
Vuonna 1968 esiteltiin 7,8-litraisella Oliver-Hercules -moottorilla varustetut 2050 ja 2150, joista jälkimmäinen oli turboahdettu ja varustettu 14″ keraamisella kytkimellä. Oliverin omistaja White oli juuri ostanut Hercules-moottoritehtaan ja moottoreissa käytettiin MAN:n M-System suorasuihkutusta. Näiden mallien akseliväli oli myös Row-Crop -mallissa lyhyempi kuin pienemmissä malleissa. Ohjaamo oli tasalattiainen ja lisävarusteena oli hytti. Vaihteisto oli edelleen synkronoimaton 6+2, johon sai lisävarusteena 3-portaisen hydraulisen pikavaihteen. III-kategorian nostolaitteeseen voimaa sai tarvittaessa erikokoisilla ulkopuolisilla sylintereillä – parhaimmillaan peräti 9,5 tonnia.
2050 ja 2150 -malleja valmistui yhteensä runsaat 1000 kappaletta, joista 100 Cockshutt-merkillä. Seuraavat 55-sarjan mallit 2055 ja 2155 olivat vihreäksi maalattuja Minneapolis-Moline -traktoreja.
| Malli | Oliver 1750 | Oliver 1750 Diesel | Oliver 1850 | Oliver 1850 Diesel | Oliver 1950 Diesel | Oliver 1950-T | Oliver 2050 | Oliver 2150 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Oliver | Oliver | Oliver | Oliver | Oliver | Oliver | Oliver | Oliver |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1966-69 | 1966-69 | 1964-69 | 1964-69 | 1964-67 | 1967-69 | 1968-69 | 1968-69 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6 | 6 | 6 | 4 mek. | 6T | 6 | 6T |
| Iskutilavuus cm3 | 4638 | 5073 | 5073 | 5798 | 3479 | 5073 | 7820 | 7820 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 98,4×101,6 | 98,4×111,1 | 98,4×111,1 | 98,4×127 | 98,4×114,3 | 98,4×111,1 | 115,8×123,7 | 115,8×123,7 |
| Nimellisteho hv/kierr. SAE | 88/2400 | 88/2400 | 102/2400 | 102/2400 | 116/2400 | 116/2400 | 131/2400 | 145/2400 |
| Vaihteita | 6+2/12+4/18+6 | 6+2/12+4/18+6 | 6+2/12+4 | 6+2/12+4 | 6+2/12+4 | 6+2/12+4/18+6 | 6+2/18+6 | 6+2/18+6 |
| Pikavaihde | -/hydr./3-port. | -/hydr./3-port. | -/hydr. | -/hydr. | -/hydr. | -/hydr./3-port. | -/3-port. | -/3-port. |
| Nopeudet nimellisk. | 2,6-23,2/1,9-27,5 | 2,6-23,2/1,9-27,5 | 2,6-23,1/1,9-27,5 | 2,6-23,1/1,9-27,5 | 2,6-23,1/1,9-23,1 | 2,4-27,7 | 2,9-22,4/2,4-26,9 | 2,9-22,4/2,4-26,9 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 60.2 | 60.2 | 60.2 | 60.2 | 44 | 63.2 | 63.2 | 63.2 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Voiman ulosotto | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 1000 | 1000 |
| Jarrut | levyj. | levyj. | levyj. | levyj. | levyj. | levyj. | levyj. | levyj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6,4/8,53 | 6,4/8,53 | 6,4/8,53 | 6,4/8,53 | 9.75 | 7.87 | 7.62 | 7.62 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 12.24 | 12.24 | 12.24 | 12.24 | - | 12.57 | 12.24 | 12.24 |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-15/6.50-16 | 7.50-15/6.50-16 | 7.50-15/7.50-18 | 7.50-15/7.50-18 | 11.00-16 | 11.00-16 | 11.00-16 | 11.00-16 |
| Eturenkaat neliveto | 12.4-24 | 12.4-24 | 12.4-24 | 12.4-24 | - | 14.9-26 | 12.9-26 | 12.9-26 |
| Takarenkaat takaveto | 18.4-34 | 18.4-34 | 18.4-34 | 18.4-34 | 23.1-34 | 23.1-34 | 18.4-38/24.5-32 | 18.4-38/24.5-32 |
| Takarenkaat neliveto | 18.4-34 | 18.4-34 | 18.4-34 | 18.4-34 | - | 23.1-34 | 18.4-38 | 18.4-38 |
| Paino kg takaveto | (3928) | (3928) | (3574/4391) | (3574/4391) | (5423) | (4745) | (4745) | (4745) |
| Paino kg neliveto | (4835) | (4835) | (4164) | (4164) | (5885) | (5212) | (5212) | (5212) |
| Korkeus cm | (216/217) | (216/217) | (200) | (200) | - | (202) | (217/221) | (217/221) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 405/388 | 405/388 | 405/388 | 405/388 | - | 405 | 412 | 412 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 262/219 | 262/219 | 262/219 | 262/219 | 267/216 | 277/216 | 248/214 | 248/214 |
| Polttoainesäiliö l | 131 | 119 | 131 | 119 | 104 | 104/295 | 104/399 | 104/399 |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | - | - |
| Moottorin tyyppi | - | - | - | - | GM 4-53N | - | D4800 | D4800T |
| Nostovoima kg | - | - | - | - | - | 2722 | 2722-9526 | 2722-9526 |
| Vääntö Nm/kierr. SAE | - | - | - | - | - | - | - | 576/2000 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






