Renault 103-52 – 155-54 TS/TX/TZ/Tracfor/Nectra










Syksyllä 1989 esiteltiin uudistetut 54-sarjan TS/TX/TZ-mallit. Nelisylinterisen 103-mallin muotoilu oli ensimmäisen kuvan mukaisesti pienempien mallisarjojen kaltainen. Isommissa malleissa oli edelleen musta ”jatkoskohta” konepellissä. Uusi malli sarjan yläpäähän oli 145-hevosvoimainen 155-54. Kaikissa kuutosissa moottori oli uudistettu 6,2-litrainen MWM. Uusien etuakselien kääntökulma oli 50 astetta. TX- ja TZ-versioissa oli nyt vakiona sähkönostolaite. TZ-malleissa oli edelleen ohjaamon jousitus. Tractoradar-ajotietokone sen sijaan oli nyt lisävaruste myös TZ-versioissa.
Ainoa vaihteistovaihtoehto oli aluksi edeltävän mallisarjan 16+16 mekaanisella pikavaihteella. Vuoden 1991 alussa tuli saataville sähköhydraulinen 3-portainen Tractoshift, joka oli kehitetty yhdessä Steyrin kanssa. Sen yhteydessä vaihteita oli 24+8. Peruutusnopeus vastasi pikavaihteen keskiasentoa. Tarjolla oli edelleen sekä 30 km/h että 40 km/h versiot. Nopeammassa versiossa oli kardaanijarru.
Edeltävään mallistoon verrattuna massiivisista ulkomitoista pituutta oli saatu merkittävästi kutistettua, mutta korkeus oli jopa yli 3 metriä. Polttoainesäiliöt olivat entistä suurempia eikä tilavuudesta tarvinnut enää tinkiä ohjaamon jousituksella varustetussa mallissa. Ohjaamon melutaso oli 80 dB ja jousitetussa versiossa 78 dB.
Runsaammin varusteltu versio oli pienempien mallien tapaan Tracfor. Vuonna 1991 esiteltiin vieläkin täydellisempi Nectra, joka oli tarjolla malleista 120-54 ja 155-54. Nectra oli väriltään kultainen. Vakiovarusteena oli mm. ilmastointi, nahkaistuin, ohjaamon jousitus ja ACET eli digitaalinen näyttöyksikkö, joka analysoi moottorin kuormitusta, ajonopeutta ja kulutusta.
Toinen vuoden 1991 uutuus oli 106-54 TL, joka oli lähinnä Saksan markkinoille suunnattu halpa kuutoskone. Siinä hyödynnettiin osittain pienemmän malliston tekniikkaa ja myös ulkonäkö vastasi 4-sylinterisiä. 106-54:stäkin oli kuitenkin tarjolla runsaammin varustettu Tracfor-malli. Vuonna 1995 tuli vielä 106-54 TS.
Vuonna 1994 esiteltiin lisävarusteeksi Tractonic eli hydraulinen suunnanvaihtaja. Samalla saatiin uusia malliversioita: TXE oli TX varustettuna Tractonicilla. Z oli TS-tason traktori varustettuna ohjaamon jousituksella. ZC oli TX jousitettuna. ZCE oli sama varustettuna Tractonicilla. Näiden valmiiden pakettien lisäksi varusteita sai myös lisävarusteena.
| Malli | Renault 103-52/54 TS/TX | Renault 106-54 TL | Renault 110-54 TS/TX/TZ | Renault 120-54 TS/TX/TZ | Renault 133-54 TS/TX/TZ | Renault 145-54 TX/TZ | Renault 155-54 TX/TZ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Renault | Renault | Renault | Renault | Renault | Renault | Renault |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1991-97 | 1992-2000 | 1991-2000 | 1991-2000 | 1991-2000 | 1991-2000 | 1991-2000 |
| Moottorin tyyppi | MWM TD226-4 | MWM D226-B6 | MWM D226-6 | MWM D226-6 | MWM D226-6 | MWM TD228-6 | MWM TD226-B6 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4T | 6 | 6 | 6 | 6 | 6T | 6T |
| Iskutilavuus cm3 | 4156 | 6234 | 6234 | 6234 | 6234 | 6234 | 6234 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 105×120 | 100×120 | 100×120 | 100×120 | 105×120 | 105×120 | 105×120 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 93/2350 | 100/2350 | 100/2350 | 110/2350 | 123/2350 | 135/2350 | 145/2350 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 316/1500 | 376/1500 | 385/1500 | 405/1500 | 412/1500 | 476/1500 | 543/1500 |
| Vaihteita | 16+16/24+8 | 16+16 | 16+16/24+8 | 16+16/24+8 | 16+16/24+8 | 16+16/24+8 | 16+16/24+8 |
| Synkronoituja | 16+16/24+8 | 16+16 | 16+16/24+8 | 16+16/24+8 | 16+16/24+8 | 16+16/24+8 | 16+16/24+8 |
| Pikavaihde | mek./hydr. | mek. | mek./hydr. | mek./hydr. | mek./hydr. | mek./hydr. | mek./hydr. |
| Suunnanvaihtaja | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nopeudet nimellisk. | 2,1-29,4 | 2,5-40,0 | 2,1-29,7 | 2,1-29,7 | 2,1-29,7 | 2,1-29,7 | 2,2-31,0 |
| Maksiminopeus km/h | 30 (40) | 40 | 30 (40) | 30 (40) | 30 (40) | 30 (40) | 30 (40) |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 73.8 | 46.4 | 74,1/81,1 | 74,1/81,1 | 74,1/81,1 | 74,1/81,1 | 74,1/81,1 |
| Hydrauliikan paine bar | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek./sähk. | mek.(sähk.) | mek./sähk. | mek./sähk. | mek./sähk. | sähk. | sähk. |
| Nostovoima kg | 6200 | 7120 | 7120 | 8680 | 8680 | 8680 | 8680 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 8.4 | - | - | - | - | - | - |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 9.2 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
| Eturenkaat takaveto | 9.00-16 | - | - | - | - | - | - |
| Eturenkaat neliveto | 14.9-28 | 14.9-28 | 14.9-28 | 16.9-28 | 16.9-28 | 16.9-28 | 16.9-28 |
| Takarenkaat takaveto | 16.9-38 | - | - | - | - | - | - |
| Takarenkaat neliveto | 16.9-38 | 16.9-38 | 16.9-38 | 18.4-38 | 18.4-38 | 18.4-38 | 20.8-38 |
| Paino kg neliveto | 4725 | 4785 | 5395 | 5425 | 5585 | 5625 | 5625 |
| Korkeus cm | 286 | 290 | 290 | 295/302 | 295/302 | 295/302 | 295/302 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 430 | 455 | 460 | 460 | 460 | 460 | 460 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 252/248 | 274 | 274 | 274 | 274 | 274 | 274 |
| Polttoainesäiliö l | 130 | 130 | 225 | 225 | 225 | 225 | 225 |
| Melutaso dB | 80 | - | 80/78 | 80/78 | 80/78 | 80/78 | 80/78 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. |
| Tasausp. lukkoautomatiikka | x | x | x | x | x | x | x |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
| Ilmastointi | - | - | - | Nectra | - | - | Nectra |
| Ajotietokone | - | - | - | Nectra | - | - | Nectra |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






