Renault 891-1451

Vuoden 1974 alussa esiteltiin ensimmäiset uuden sarjan 6-sylinteriset mallit 951 ja 1151. MWM-moottorien tilavuudet olivat 5,6 ja 6,2 litraa. Perustekniikaltaan mallit olivat pienempien 751:n ja 851:n kaltaisia. Vaihteisto oli täysin synkronoitu suunnanvaihtajavaihteisto 12+12, ryömintävaihteilla varustettuna 16+16. Nostovoima oli 3100 kg.
Vuonna 1974 esiteltiin ensin prototyyppi 1401 ja myöhemmin tuotantomalli 1451, joka nosti Renaultin uuteen teholuokkaan. Menestys ei kuitenkaan ollut suurta: 6 vuoden aikana mallia valmistettiin 230 kpl. Vaihteisto oli mm. IH:n ja Fendtinkin käyttämä ZF:n 16+6 -vaihteinen. Myös etuakseli oli ZF:n. Hydrauliikka oli toiminnoiltaan muita malleja yksinkertaisempi eikä sisältänyt Tracto Control -järjestelmää.
Vuonna 1976 korvattiin 1151 hieman tehokkaammalla 1181:lla, jossa oli 4150 kg nostovoima. Vuotta myöhemmin 951 korvattiin malleilla 891 ja 981. Ainakin saksankielisissä maissa myytiin 891:n sijasta 3 hv tehokkaampaa 921:tä. Kuutoskoneisiin sai taakseajovarustuksen, jossa oli mm. erillinen ohjauspyörä takana.
| Malli | Renault 891 | Renault 921 | Renault 951 | Renault 981 | Renault 1151 | Renault 1181 | Renault 1451 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Renault | Renault | Renault | Renault | Renault | Renault | Renault |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1977-80 | 1977-80 | 1974-77 | 1977-80 | 1974-76 | 1976-80 | 1974-80 |
| Moottorin tyyppi | MWM D227-6 | MWM D227-6 | MWM D227-6 | MWM D227-6 | MWM D226-6 | MWM D226-6 | MWM TD228-6 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6T |
| Iskutilavuus cm3 | 5656 | 5656 | 5656 | 5656 | 6234 | 6234 | 6234 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 100×120 | 100×120 | 100×120 | 100×120 | 105×120 | 105×120 | 105×120 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 89/2350 | 92/2350 | 95/2350 | 98/2350 | 115/2350 | 118/2350 | 145/2400 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 325/1500 | 337/1100 | 334/1500 | 338/1500 | 373/1500 | 400/1500 | 513/1600 |
| Vaihteita | 12+12 | 12+12 | 12+12 | 12+12 | 12+12 | 12+12 | 16+6 |
| Synkronoituja | 12+12 | 12+12 | 12+12 | 12+12 | 12+12 | 12+12 | 7+2 |
| Suunnanvaihtaja | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | - |
| Nopeudet nimellisk. | 0,9-24,2 | 1,5-24,0 | 0,9-24,7 | 1,5-24,0 | 0,9-24,7 | 1,5-24,0 | 1,5-29,8 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 31.3 | 31.3 | 31.3 | 31.3 | 31.3 | 31.3 | 38.4 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 3850 | 4050 | 3100 | 4050 | 3100 | 4150 | 4640 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 1000 |
| Jarrut | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | rumpuj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 8.1 | 8.1 | - | 8.1 | - | - | - |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-20 | 11.00-16 | - | 11.00-16 | - | - | - |
| Eturenkaat neliveto | 14.9-24 | 14.9-24 | 14.9-24 | 14.9-24 | 14.9-26 | 14.9-28 | 14.9-28 |
| Takarenkaat takaveto | 16.9-38 | 16.9-38 | - | 16.9-38 | - | - | - |
| Takarenkaat neliveto | 16.9-38 | 16.9-38 | 16.9-38 | 16.9-38 | 16.9-38 | 16.9-38 | 18.4-38 |
| Korkeus cm | 274 | 275 | 277 | 275 | 280 | 274 | 285 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 438/444 | 438/444 | 438/444 | 438/444 | 449 | 448 | 452 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 266/268 | 266/268 | 266/268 | 266/268 | 266 | 268 | 270 |
| Polttoainesäiliö l | 117 | 117 | 120 | 117 | 120 | 205 | 144 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | 1980 | 1980 | - | 1980 | - | 1980 | - |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | - |
| Paino kg takaveto | - | 3850 | - | 4030 | - | - | - |
| Paino kg neliveto | - | 4085 | 4295 | 4265 | 4700 | 4700 | 5125 |
| Melutaso dB | - | - | - | 89 | - | 88.5 | 86.5 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | - | - | - | - | - | 11.4 | 12 |
| Pikavaihde | - | - | - | - | - | - | mek. |
| Ilmastointi | - | - | - | - | - | - | x |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






