Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
EtusivuTraktoritSchlüterSchlüter Euro Trac 1300-2000
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Schlüter Euro Trac 1300-2000

92SchluterEuroTrac1900
93SchluterEuroTrac
92SchluterEuroTrac1900
93SchluterEuroTrac
Valmistaja
Mallit
Schlüter Euro Trac 1300 LS, Schlüter Euro Trac 1400 LS, Schlüter Euro Trac 1600 LS, Schlüter Euro Trac 1700 LS, Schlüter Euro Trac 1900 LS, Schlüter Euro Trac 2000 LS
Vuodet
1991-95
Esittely

Schlüterin valmistusmäärät olivat 1990-luvulle tultaessa romahtaneet alle 200 traktoriin vuodessa ja mallisto oli pahoin vanhentunut. Yhteistyökuvioita oli 80-luvulla viritelty BMW:n, Daimer-Benzin ja Claasin kanssa, mutta ratkaisua ei löytynyt. Myymällä tarpeettomat kiinteistöt Schlüter hankki pääomat viimeiseen ponnistukseen: täysin uuden Euro Tracin suunnitteluun.

Vuoden 1991 alussa esiteltiin kolmesta teholuokasta muodostunut Euro Trac -mallisto. Euro Tracit oli rakennettu kokopitkälle rungolle. MAN-moottori oli sijoitettu akselien välissä sijainneen ohjaamon alle. Vaihteisto oli edelleen ZF:n tuote varustettuna Schlüterin omalla hydraulisella pikavaihteella. Vaihteita oli 24+12. Ohjaamo oli täysin uusi, mutta tuttuja Schlüter-piirteitä olivat ohjaamon hydraulinen kipattavuus ja liukuovet. Vakiona oli ohjaamon hydro-pneumaattinen jousitus. Taakseajovarustus ja ilmastointi olivat lisävarusteita, samoin sähkönostolaite. Euro Tracin erikoisuus oli koko etuosan täyttävä 1300-1600 kg:n keulapaino, jota voitiin hydraulisesti siirtää eteenpäin.

Alkuperäiset kolme mallia olivat 1300, 1600 ja 1900. Vuonna 1993 ne korvasi 1400, 1700 ja 2000, joissa oli hieman enemmän tehoa ja hieman uudistettu ulkonäkö. Suunnitelmissa oli myös kolme pienempää mallia, jotka oli varustettu portaattomalla vaihteistolla, mutta niiden osalta jäätiin prototyyppiasteelle. Vuonna 1994 jouduttiin luopumaan tehdaskiinteistöstä. Muut mallisarjat lopetettiin ja Euro Tracien tuotanto siirtyi Itä-Saksan puolelle Schönebeckiin, jossa valmistui vielä 32 konetta. Päätös tuotannon lopettamisesta tehtiin Anton Schlüter III:n 80-vuotispäivänä tammikuussa 1995. Varastot myytiin Michael Egelseerille, joka kokosi osista vielä muutamia Compact- ja Euro Trac -malleja vuosina 1996-2002. Euro Tracin suurin ongelma oli ehkä hinta, joka oli kolmanneksen Fendt Favoritien yläpuolella.

Tekniset tiedot
MalliSchlüter Euro Trac 1300 LSSchlüter Euro Trac 1400 LSSchlüter Euro Trac 1600 LSSchlüter Euro Trac 1700 LSSchlüter Euro Trac 1900 LSSchlüter Euro Trac 2000 LS
MerkkinimiSchlüterSchlüterSchlüterSchlüterSchlüterSchlüter
Maahantuotu SuomeenEiEiEiEiEiEi
Vuodet1991-931993-951991-931993-951991-931993-95
Moottorin tyyppiMAN D 0826 TUE 501MAN D 0826 TUE 501MAN D 0826 LUE 503MAN D 0826 LUE 503MAN D 0826 LUE 501MAN D 0826 LUE 501
Sylinteriluku/Turbo/välijäähd.6T6T6TI6TI6TI6TI
Iskutilavuus cm3687168716871687168716871
Syl. halk. x iskun pituus mm112×125112×125112×125112×125112×125112×125
Nimellisteho hv/kierr. DIN130/2200135/2200160/2200170/2200190/2200200/2200
Vääntö Nm/kierr. DIN540/1500550/1400667/1500680/1400785/1500810/1400
Vaihteita24+1224+1224+1224+1224+1224+12
Synkronoituja24+1224+1224+1224+1224+1224+12
Pikavaihdehydr.hydr.hydr.hydr.hydr.hydr.
Nopeudet nimellisk.1,9-38,31,9-38,31,6-33,51,6-33,51,7-34,51,7-34,5
Maksiminopeus km/h40/5040/5040/5040/504040
Hydrauliikan tuotto l/min555555555555
Nostolaitehydrauliikkamek.mek.mek.mek.mek.mek.
Nostovoima kg840084008400840084008400
Voiman ulosotto540/1000540/1000540/1000540/1000540/1000540/1000
Jarrutrumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.
Ohjaushydrost.hydrost.hydrost.hydrost.hydrost.hydrost.
Kääntöymp. halk. m neliveto10,0 jarrulla10,0 jarrulla10,0 jarrulla10,0 jarrulla10,0 jarrulla10,0 jarrulla
Eturenkaat neliveto18.4R3818.4R3818.4R3818.4R3820.8R3820.8R38
Takarenkaat neliveto18.4R3818.4R3818.4R3818.4R3820.8R3820.8R38
Paino kg neliveto6400+13006400+13006400+13006400+13006900+16006900+1600
Korkeus cm311311311311311311
Pituus cm (takaveto/neliveto)534534536536536536
Akseliväli cm (takaveto/neliveto)311311311311317317
Polttoainesäiliö l280280280280280280
Melutaso dB828278787878
Umpinainen ohjaamoxxxxxx
Etuakselin lukkokitkaj.kitkaj.kitkaj.kitkaj.kitkaj.kitkaj.
Ryömintävaihteistolisäv.lisäv.lisäv.lisäv.lisäv.lisäv.