Schlüter Euro Trac 1300-2000




Schlüterin valmistusmäärät olivat 1990-luvulle tultaessa romahtaneet alle 200 traktoriin vuodessa ja mallisto oli pahoin vanhentunut. Yhteistyökuvioita oli 80-luvulla viritelty BMW:n, Daimer-Benzin ja Claasin kanssa, mutta ratkaisua ei löytynyt. Myymällä tarpeettomat kiinteistöt Schlüter hankki pääomat viimeiseen ponnistukseen: täysin uuden Euro Tracin suunnitteluun.
Vuoden 1991 alussa esiteltiin kolmesta teholuokasta muodostunut Euro Trac -mallisto. Euro Tracit oli rakennettu kokopitkälle rungolle. MAN-moottori oli sijoitettu akselien välissä sijainneen ohjaamon alle. Vaihteisto oli edelleen ZF:n tuote varustettuna Schlüterin omalla hydraulisella pikavaihteella. Vaihteita oli 24+12. Ohjaamo oli täysin uusi, mutta tuttuja Schlüter-piirteitä olivat ohjaamon hydraulinen kipattavuus ja liukuovet. Vakiona oli ohjaamon hydro-pneumaattinen jousitus. Taakseajovarustus ja ilmastointi olivat lisävarusteita, samoin sähkönostolaite. Euro Tracin erikoisuus oli koko etuosan täyttävä 1300-1600 kg:n keulapaino, jota voitiin hydraulisesti siirtää eteenpäin.
Alkuperäiset kolme mallia olivat 1300, 1600 ja 1900. Vuonna 1993 ne korvasi 1400, 1700 ja 2000, joissa oli hieman enemmän tehoa ja hieman uudistettu ulkonäkö. Suunnitelmissa oli myös kolme pienempää mallia, jotka oli varustettu portaattomalla vaihteistolla, mutta niiden osalta jäätiin prototyyppiasteelle. Vuonna 1994 jouduttiin luopumaan tehdaskiinteistöstä. Muut mallisarjat lopetettiin ja Euro Tracien tuotanto siirtyi Itä-Saksan puolelle Schönebeckiin, jossa valmistui vielä 32 konetta. Päätös tuotannon lopettamisesta tehtiin Anton Schlüter III:n 80-vuotispäivänä tammikuussa 1995. Varastot myytiin Michael Egelseerille, joka kokosi osista vielä muutamia Compact- ja Euro Trac -malleja vuosina 1996-2002. Euro Tracin suurin ongelma oli ehkä hinta, joka oli kolmanneksen Fendt Favoritien yläpuolella.
| Malli | Schlüter Euro Trac 1300 LS | Schlüter Euro Trac 1400 LS | Schlüter Euro Trac 1600 LS | Schlüter Euro Trac 1700 LS | Schlüter Euro Trac 1900 LS | Schlüter Euro Trac 2000 LS |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Schlüter | Schlüter | Schlüter | Schlüter | Schlüter | Schlüter |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1991-93 | 1993-95 | 1991-93 | 1993-95 | 1991-93 | 1993-95 |
| Moottorin tyyppi | MAN D 0826 TUE 501 | MAN D 0826 TUE 501 | MAN D 0826 LUE 503 | MAN D 0826 LUE 503 | MAN D 0826 LUE 501 | MAN D 0826 LUE 501 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6T | 6T | 6TI | 6TI | 6TI | 6TI |
| Iskutilavuus cm3 | 6871 | 6871 | 6871 | 6871 | 6871 | 6871 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 112×125 | 112×125 | 112×125 | 112×125 | 112×125 | 112×125 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 130/2200 | 135/2200 | 160/2200 | 170/2200 | 190/2200 | 200/2200 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 540/1500 | 550/1400 | 667/1500 | 680/1400 | 785/1500 | 810/1400 |
| Vaihteita | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 |
| Synkronoituja | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 |
| Pikavaihde | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 1,9-38,3 | 1,9-38,3 | 1,6-33,5 | 1,6-33,5 | 1,7-34,5 | 1,7-34,5 |
| Maksiminopeus km/h | 40/50 | 40/50 | 40/50 | 40/50 | 40 | 40 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 10,0 jarrulla | 10,0 jarrulla | 10,0 jarrulla | 10,0 jarrulla | 10,0 jarrulla | 10,0 jarrulla |
| Eturenkaat neliveto | 18.4R38 | 18.4R38 | 18.4R38 | 18.4R38 | 20.8R38 | 20.8R38 |
| Takarenkaat neliveto | 18.4R38 | 18.4R38 | 18.4R38 | 18.4R38 | 20.8R38 | 20.8R38 |
| Paino kg neliveto | 6400+1300 | 6400+1300 | 6400+1300 | 6400+1300 | 6900+1600 | 6900+1600 |
| Korkeus cm | 311 | 311 | 311 | 311 | 311 | 311 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 534 | 534 | 536 | 536 | 536 | 536 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 311 | 311 | 311 | 311 | 317 | 317 |
| Polttoainesäiliö l | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 |
| Melutaso dB | 82 | 82 | 78 | 78 | 78 | 78 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






