Fahr M 44 – M 88








Fahrin 60-luvun lopun mallisto muodostui kolmesta mallista, jotka olivat vain kevyesti uudistettuja versioita edeltäjistään. Vanhan M 40:n parannettu painos M 44 oli markkinoilla vain pari vuotta, mutta M 66 ja M 88 jatkoivat 70-luvulle saakka. Puimurin sivulle sijoitetut moottorit olivat ilmajäähdytteisiä Deutzeja M 44:ää lukuun ottamatta. Puintikelan nopeus säädettiin pienemmissä malleissa ketjupyörää vaihtamalla.
Vuodelle 1968 peräpään ulkonäkö uusittiin ajanmukaisen kulmikkaasti. Entinen M 44 korvattiin pienentämällä M 66:n moottori 3-sylinteriseksi ja leikkuuleveys 225 senttiin, mutta myöhemmin palattiin jälleen 255 senttiin. Rinnakkaismalliksi tuotiin M 66 S, jossa oli 3,8-litrainen neloskone, 2 hl suurempi viljasäiliö, 55 cm pidemmät kohlimet ja isommat renkaat.
| Malli | Fahr M 44 | Fahr M 66 | Fahr M 66 | Fahr M 66 S | Fahr M 66 S | Fahr M 88 | Fahr M 88 S |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1965-67 | 1965-67 | 1968-73 | 1968-69 | 1969-73 | 1965-67 | 1967-71 |
| Moottorin merkki | MB | Deutz | Deutz | Deutz | Deutz | Deutz | Deutz |
| Moottorin tyyppi | OM 636 | F4L 812 | F3L 912 | F4L 912 | F4L 912 | F4L 812 | F4L 912 |
| Iskutilavuus cm3 | 1767 | 3400 | 2826 | 3768 | 3768 | 3400 | 3768 |
| Sylinteriluku/turbo | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Teho hv DIN | 34 | 52 (57 SAE) | 52 (60 SAE) | 64 SAE | 64 SAE | 60 (68 SAE) | 80 SAE |
| Teho hv vaihtoehto | 29 VW bens. | - | - | - | - | - | - |
| Voimansiirto | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Vaihteita eteen | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Nopeus min-max. km/h | 1,2-18,4 | 1,4-19 | 1,4-19 | 1,4-19 | 1,4-19 | 1,4-19 | 1,4-19 |
| Leikkuuleveys vakio cm | 183 | 255 | 255 | 255 | 255 | 300 | 300 |
| Leikkuuleveys vaihtoehto | 210 | 225 | 225 | - | - | - | - |
| Leikkuupöydän pituus cm | 46.5 | 46.5 | 46.5 | 46.5 | 46.5 | 46.5 | 46.5 |
| Puintikelan halk. cm | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
| Puintikelan leveys cm | 70 | 80 | 85 | 85 | 85 | 101 | 101 |
| Kohlimet kpl | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Kohlimien pinta-ala dm2 | 157 | 234 | 248 | 280 | 248 | 283 | 283 |
| Kohlimien pituus cm | 225 | 275 | 275 | 330 | 275 | 275 | 275 |
| Ruumenseulan pinta-ala dm2 | 47 | 72 | 72 | 72 | 72 | 92 | 92 |
| Siemenseulan pinta-ala dm2 | 59 | 93 | 93 | 93 | 93 | 104 | 104 |
| Seulaston pinta-ala yht. | 105 | 165 | 165 | 165 | 165 | 198 | 198 |
| Pituus cm | 667 | 734 | 734 | 787 | 787 | 797 | 797 |
| Leveys cm puinnissa | 238 | 295 | 291 | 317 | 291 | 340 | 350 |
| Korkeus cm ilman hyttiä | 246 | 300 | 310 | 310 | 310 | 295 | 310 |
| Paino kg ilman hyttiä | 2150 | 3200 | 3400 | 3500 | 3700 | 4000 | 4400 |
| Viljasäiliön tilavuus hl | 7 (lisäv.) | 15 | 15 | 15 | 15 | 18 | 18 |
| Renkaat ed. vakio | 11.2-28 | 14.9-24 | 14.9-24 | 14.9-26 | 14.9-26 | 16.9-26 | 16.9-26 |
| Renkaat ed. vaihtoehto | 10.0-24 | - | 12.4-28 | - | - | - | - |
| Renkaat tak. vakio | 7.00-12 | 7.00-12 | 7.00-12 | 7.00-12 | 7.00-12 | 8.50-12 | 8.50-12 |
| Renkaat tak. vaihtoehto | 7.00-10 | - | 8.50-12 | 10.00-15 | 8.50-12 | - | 10.00-15 |
| Laonnostokelan pituussäätö | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Laonnostokelan nopeussäätö | hihnapyörät | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. |
| Puintikelan nopeussäätö | ketjupyörät | ketjupyörät | ketjupyörät | ketjupyörät | ketjupyörät | muutin ohj. | muutin ohj. |
| Siemenseula | vaihd. | vaihd. | vaihd. | vaihd. | vaihd. | vaihd. | vaihd. |
| Jarrut | - | - | - | - | - | - | - |
| Leikkuupöydän kevennys | kaasukello | kaasukello | kaasukello | kaasukello | kaasukello | kaasukello | kaasukello |
| Polttoainesäiliö l | - | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
| Laonnostokelan halk. cm | - | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






