Allis-Chalmers 8010-8070




Allis-Chalmersin 7000-sarja oli esitelty vuonna 1973, ja se oli menestynyt hyvin. Seuraajan suunnittelussa perusrakenne pidettiin entisellään ja keskityttiin parantamaan niitä asioita, joita oli toivottu. Toiveista päällimmäisinä olivat modernimpi ohjaamo ja nelivetomalli. 8000-sarja tuli markkinoille vuonna 1981. Pienimmän mallin, 8010:n teho oli entisellään ja moottori oli 4,9-litrainen turboahdettu kuutonen. Toiseksi pienin malli siirtyi 7,0-litraiseen moottoriin. Suurin 8070 oli 10 hv pienitehoisempi kuin aikaisempi 7080, jotta siihen voitiin asentaa 6-portaisella pikavaihteella varustettu Power Shift -vaihteisto. Perusvaihteisto Power Director oli varustettu 2-portaisella pikavaihteella, mutta pääosa traktoreista ostettiin Power Shiftillä.
Nelivetomallin akseliväli oli huomattavan lyhyt ja se oli 10 metrin kääntöympyrällään kilpailijoitaan ketterämpi. Neliveto kytkettiin sähköisesti. Etuakseliin sai lisävarusteena tasauspyörästön lukon. Kuormantunteva hydrauliikka oli entisellään. Nostolaite oli aikaisemman 3 tonnin ohella saatavana 3,7 tonnia nostavana. Ohjaamo oli 38 % entistä tilavampi. Myös tehokkaampia malleja oli kehitteillä, mutta Allis-Chalmersin rahat loppuivat ennen kuin ne saatiin valmiiksi.
KHD osti Allis-Chalmers Agricultural Equipment Companyn toukokuussa 1985. Traktorien merkki vaihtui Deutz-Allikseksi. Deutzilla ei kuitenkaan ollut aikomusta valmistaa traktoreita USA:ssa, ja Allis-tehtaalla viimeiset traktorit valmistuivat joulukuussa 1985. Sen jälkeen merkki Deutz-Allis komeili Saksasta tuotujen vaalenvihreiden traktorien kyljissä.
| Malli | Allis-Chalmers 8010 | Allis-Chalmers 8030 | Allis-Chalmers 8050 | Allis-Chalmers 8070 |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1981-85 | 1981-85 | 1981-85 | 1981-85 |
| Moottorin tyyppi | 649T | 670T | 670I | 670I |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6T | 6T | 6TI | 6TI |
| Iskutilavuus cm3 | 4932 | 6981 | 6981 | 6981 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 98,4×108 | 108×127 | 108×127 | 108×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. SAE | 119/2300 | 148/2300 | 169/2300 | 189/2400 |
| Nimellisteho hv/kierr. VOA | 107,3/2300 | 133,7/2300 | 152,4/2300 | 170,7/2400 |
| Vaihteita | 16+4/20+4/12+2 | 16+4/20+4/12+2 | 20+4 / 12+2 | 20+4 / 12+2 |
| Synkronoituja | 16+4/20+4/12+2 | 16+4/20+4/12+2 | 20+4 / 12+2 | 20+4 / 12+2 |
| Pikavaihde | hydr./hydr./6-port. | hydr./hydr./6-port. | hydr./6-port. | hydr./6-port. |
| Nopeudet nimellisk. | 2,6-30,3 / 2,9-30,0 | 2,6-30,3 / 2,9-30,0 | 2,7-31,2 / 3,1-30,6 | 2,4-26,9 / 3,0-26,2 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 83.3 | 83.3 | 83.3 | 83.3 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 3030 | 3030 (3720) | 3030 (3720) | 3720 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 1000 | 1000 |
| Jarrut | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 10.05 | 10.05 | 10.05 | 10.05 |
| Eturenkaat takaveto | 10.00-16 | 10.00-16 | 10.00-16 | 10,00-16 |
| Eturenkaat neliveto | 13.6-28 | 13.6-28 | 13.6-28 | 13.6-28 |
| Takarenkaat takaveto | 18.4-38 | 18.4-38 | 18.4-38 | 18.4-38 |
| Takarenkaat neliveto | 18.4-38 | 18.4-38 | 18.4-38 | 18.4-38 |
| Paino kg takaveto | 5728 | - | 6942 | - |
| Paino kg neliveto | 6169 | 6441 | 7394 | 7847 |
| Korkeus cm | 290 | 292 | 292 | 295 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 475 | 475 | 475 | 475 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 269/244 | 269/244 | 269/244 | 269/244 |
| Polttoainesäiliö l | 227 | 227 | 227 | 227 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x |
| Ilmastointi | x | x | x | x |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






