Allis-Chalmers D-270 – D-272




Allis-Chalmers aloitti vuonna 1947 traktorien valmistuksen Englannissa. Vähitellen myös pääosa osista oli brittiläistä alkuperää, mm. sähkölaitteet teki Lucas. Valmistuksessa oli lähinnä malli B. Aivan alkuvaiheessa koottiin myös pieni erä mallia WC. Vuodesta 1950 lähtien englantilaisessa B-mallissa oli amerikkalaisesta poikkeava, suora etuakseli. Nostolaite oli muunnettu 3-pistekiinnitteiseksi, mutta eurooppalaistraktorien veroinen se ei ollut. Brittiläisiä Alliksia vietiin myös Australiaan ja Kanadaan.
Vuonna 1954 tuli markkinoille Eurooppaa varten B:stä edelleen kehitetty malli D-270. Mallimerkinnästä huolimatta se oli useimmiten varustettu bensa- tai petroolimoottorilla. Dieselversiossa oli Perkinsin 2,36-litrainen moottori. Dieselmallissa oli 8″ sijasta 9″ kytkin. Sähköjärjestelmä oli amerikkalaismalleista poiketen 12-volttinen. Uutuutena D-270:ssa oli erillinen, käsivivulla toimiva voiman ulosoton kytkin. Tasauspyörästön lukko ja painonsiirtojärjestelmä puuttuivat edelleen. Vakiomallien rinnalla oli tuotannossa mm. joka suuntaan pienikokoisempi versio sekä korkeammalla maavaralla varustettu versio.
Vuonna 1957 D-270:n korvasi uudistettu D-272. Perustekniikka oli ennallaan, dieselmoottorista otettiin hieman enemmän tehoa. Ulkonäköä oli modernisoitu ja joitakin osia vahvistettu. Kilpailijoihin verrattuna tämä B-mallin perillinen alkoi jo kuitenkin olla vanhanaikainen.
Näiden mallien teknisissä tiedoissa on poikkeuksellisen paljon vaihtelua eri maissa ilmoitettujen tietojen välillä.
| Malli | Allis-Chalmers D-270 | Allis-Chalmers D-270 Diesel | Allis-Chalmers D-272 | Allis-Chalmers D-272 Diesel |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1954-57 | 1954-57 | 1957-60 | 1957-60 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 3 | 4 | 3 |
| Iskutilavuus cm3 | 2048 | 2360 | 2048 | 2360 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 85,7×88,9 | 88,9×127 | 85,7×88,9 | 88,9×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 27/1650 | 27,5/1650 | 26/1650 | 31/1900 |
| Vaihteita | 4+1 | 4+1 | 4+1 | 4+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 3,2-18,9 | 3,2-18,9 | 2,4-19,3 | 3,2-21,7 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Voiman ulosotto | (538) | (538) | (538) | (538) |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 4.72 | 4.72 | 4.72 | 4.72 |
| Eturenkaat takaveto | 4.00-15 | 5.00-15 | 5.00-15 | 5.00-15 |
| Takarenkaat takaveto | 9.00-24 | 10.00-24 | 10.00-24 | 10.00-24 |
| Paino kg takaveto | (1317) | (1407) | (1451) | (1587) |
| Korkeus cm | (161) | (161) | (185) | (185) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 305 | 305 | 281 | 281 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 190 | 190 | 190 | 190 |
| Polttoainesäiliö l | 45 | 43 | 39.5 | 43 |
| Moottorin tyyppi | - | P3/144 | - | P3/144 |
| Nostovoima kg | - | - | 499 | 499 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






