Deutz-Fahr Agrotron 4.70 – 4.95










Kesällä 1995 esiteltiin täydellisesti uusiutunut Deutz-Fahr Agrotron-mallisto. Yhtäläisyys edeltäjiin rajoittui lähinnä väriin ja muutamista aikaisemmissakin malleissa nähtyyn luiskanokkaan. Muotoilua leimasi ennen näkemätön pyöreys kaikissa pinnoissa.
Samana vuotena Deutz-Fahrin traktorituotanto myytiin Same-ryhmälle, mutta sillä ei vielä ollut vaikutusta Agrotron-sarjan synnyssä. Suomeen Deutz-Fahria alkoi tuoda tehtaan tytäryhtiö vuonna 1996.
Agrotroneissa oli entisen omistajan, KHD:n uudet nestejäähdytteiset moottorit. 4-sylinteristen tilavuus oli vain 3,2 litraa. Kaikki moottorit olivat ahdettuja ja kolmessa suurimmassa nelosessa oli myös välijäähdytys. Vääntömomentin nousu oli 30-32 % ja vakiotehoa löytyi 1900-2300 kierroksella. Moottorin öljynvaihtoväli oli 500 tuntia.
Nelisylinterisissä malleissa oli vaihteita 24+8 (peruutettaessa oli käytössä aina pikavaihteen keskimmäinen asento). Suomessa oli useimmissa malleissa vakiona 3-portainen hydraulinen pikavaihde. Sen yhteydessä hydraulinen suunnanvaihto esivalittiin katkaisijalla ohjauspyörän vierestä ja aktivoitiin kytkinpolkimella. Tehtaan perusversio Syncrosplit perustui 3-portaiseen mekaaniseen aluevaihteeseen. Vaihteisto oli merkiltään ZF 7100. Myös vetävä etuakseli oli ZF:n tuotantoa. Etuakselissa oli varustelusta riippuen joko 45 % kitkajarru, kytkettävä 100 % levylukko tai automaattinen 100 % levylukko. Hydrauliikka tuli puolestaan Boschilta. Avoimen hydraulijärjestelmän pumpun tuotto oli 66 litraa ja nostovoima oli 6220 kg. Nostolaitteen hallinta oli aina sähköhydraulinen. Jarrut olivat Deutzin perinteistä poiketen öljykylpyiset.
Ohjaamo värikkäine nuppeineen oli aivan eri maailmasta kuin edeltäjissä. Perisaksalainen konservatiivisuus oli vaihtunut teollisten muotoilijoiden ideoihin. Näkyvyys ohjaamosta oli erinomainen. Pakoputki oli ohjaamon oikeassa kulmapylväässä. Ilmanotto oli nelosissa konepellin alla. (Kuvat esittävät kuutosia, koska esitteessä ei ole kuvia nelosista).
Varusteluvaihtoehtoja mallistossa oli moduulirakenteen ansiosta paljon. Varusteita oli koottu myös paketteihin. Suomeen tuotiin lähinnä keskitasoa eli s-mallia, jossa oli mm. hydraulinen pikavaihde. Agrotron tt:ssä oli lisäksi mm. tutkaan perustuva luistonrajoitus.
| Malli | Deutz-Fahr Agrotron 4.70 | Deutz-Fahr Agrotron 4.80 | Deutz-Fahr Agrotron 4.85 | Deutz-Fahr Agrotron 4.90 | Deutz-Fahr Agrotron 4.95 |
|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr | Deutz-Fahr |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Ei | Kyllä | Ei | Kyllä |
| Vuodet | 1995-97 | 1995-97 | 1995-97 | 1995-97 | 1995-97 |
| Moottorin tyyppi | BF4L1012E | BF4L1012E | BF4L1012EC | BF4L1012EC | BF4L1012EC |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4T | 4T | 4TI | 4TI | 4TI |
| Iskutilavuus cm3 | 3192 | 3192 | 3192 | 3192 | 3192 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 94×115 | 94×115 | 94×115 | 94×115 | 94×115 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 68/2300 | 75/2300 | 82/2300 | 88/2300 | 95/2300 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 268/1380 | 290/1380 | 322/1380 | 349/1380 | 366/1380 |
| Vaihteita | 24+8 | 24+8 | 24+8 | 24+8 | 24+8 |
| Synkronoituja | 24+8 | 24+8 | 24+8 | 24+8 | 24+8 |
| Pikavaihde | -/3-port. | 3-port. | 3-port. | 3-port. | 3-port. |
| Suunnanvaihtaja | mek./hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 1,6-40,0 | 1,6-40,0 | 1,6-40,0 | 1,7-42,8 | 1,7-42,8 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 |
| Hydrauliikan paine bar | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
| Nostolaitehydrauliikka | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. |
| Nostovoima kg | 6220 | 6220 | 6220 | 6220 | 6220 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | öljyk levyj. | öljyk levyj. | öljyk levyj. | öljyk levyj. | öljyk levyj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 9.4 | 9.4 | 9.4 | 9.4 | 9.4 |
| Eturenkaat neliveto | 13.6R24 | 13.6R24 | 13.6R24 | 16.9R24 | 380/70R28 |
| Takarenkaat neliveto | 16.9R34 | 16.9R34 | 16.9R34 | 16.9R38 | 480/70R34 |
| Paino kg neliveto | 3970 | 3970 | 4040 | 4160 | 4220 |
| Korkeus cm | 272 | 272 | 272 | 275 | 275 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 401 | 401 | 401 | 401 | 401 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 242 | 242 | 242 | 242 | 242 |
| Polttoainesäiliö l | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 |
| Melutaso dB | 74.5 | 74.5 | 74.5 | 74.5 | 74.5 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






