Fiat 211R-513R




Vuonna 1958 esiteltiin Fiatin ensimmäinen varsinainen mallisarja: edeltäjänä näille malleille oli vain 25 R. Malleista tunnetuimmat olivat 211R, 312R, 411R ja sen nelivetoversio 441R. Piccolasta eli 211R:stä oli lukuisia rinnakkaismalleja esim. viinin- ja hedelmänviljelyyn. Riviviljelyksille oli versio, jossa raideleveys oli kasvatettu 2 metriin tai maavara 1,38 metriin. Lisäksi oli runko-ohjattava 251R. Valikoimassa oli myös 1,2-litraisella bensamoottorilla varustettu 211Rb (22 hv). Isommista malleista oli telatraktoriversiot (esim. 411C). USA:ssa 411R tunnettiin nimellä Oliver 411R ja bensamoottorilla 411RG.
Fiatit oli varustettu iskutilavuudeltaan melko pienillä esikammiodieseleillä ja 6+2 -vaihteistolla. Kaikissa malleissa oli vakiona tasauspyörästön lukko. Sähköjärjestelmä oli 24-volttinen. Painonsiirtojärjestelmää Fiateissa ei ollut. Sellainen saatiin vuoden 1961 tienoilla 211R:ää lukuun ottamatta. Samalla 312R:n ja 411R:n maantienopeus nousi 22 km/h:sta 26:een.
Vuonna 1961 tuli Suomeen 513R eli ”Ukko-Fiat”. Se oli itse asiassa Fiatin tytäryhtiön OM:n kehittämä malli, jonka edeltäjiä olivat OM 50 ja OM 512R. Muotoilu oli nyt kuitenkin uuden Fiat-malliston mukainen. 513R oli varustettu 4,2-litraisella 62 SAE hv:n suorasuihkutusdieselillä. Vaihteita oli 7+2. Tiukan paikan tullen kytkin voitiin lukita hetkellisesti puoliasentoon, jolloin traktorin nopeus pieneni ja vääntömomentti kasvoi. Nostolaite oli varustettu Control Matic -vetovastustunnustelulla.
Mallia 312R markkinoitiin Suomessa myös nimellä Fiat 35 ja 411R:ää nimellä 45. Fiatin myynti Suomessa oli 60-luvun alussa noin 1/10 MF:n tai Fordin myynnistä. Fiatit osoittautuivat kuitenkin kestäviksi traktoreiksi ja loivat pohjaa myöhemmälle menestykselle.
| Malli | Fiat 211R 241R | Fiat 312R/35 342R | Fiat 411R/45 441R | Fiat 512R | Fiat 513R | Fiat 513R |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Fiat | Fiat | Fiat | Fiat | Fiat | Fiat |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1958-64 | 1959-64 | 1958-64 | 1959-60 | 1960-63 | 1963-64 |
| Moottorin tyyppi | 614 | 605D | 615 | OM CO1D | OM CO1D/55 | OM CO2D |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 1135 | 1901 | 2270 | 4156 | 4156 | 4397 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 85×100 | 82×90 | 85×100 | 105×120 | 105×120 | 108×120 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 20/2300 | 29/2200 | 40/2300 | 50/1600 | 55/1800 | 60/1800 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 66/1500 | 108/1500 | 137/1600 | - | 240/1200 | 261/1150 |
| Vaihteita | 6+2 | 6+2 | 6+2 | 7+2 | 7+2 | 7+2 |
| Nopeudet nimellisk. | 2,0-21,7 | 2,0-25,0 | 2,0-26,0 | 1,9-20,6 | 1,9-26,0 | 1,9-26,0 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 7.5 | 16.5 | 16.5 | - | 20 | 20 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 400 | 800 | 800 | 1200 | 1200 | 1200 |
| Voiman ulosotto | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 570 | 540 | 540 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | levyj. | levyj. | levyj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6.2 | - | 6 | - | 7.6 | 7.6 |
| Eturenkaat takaveto | 5.00-15 | 6.00-16 | 6.00-16 | 6.00-19 | 7.50-18 | 7.50-18 |
| Eturenkaat neliveto | 7.50-16 | 7.50-20 | 7.50-20 | - | - | - |
| Takarenkaat takaveto | 9.5-24 | 12.4/11-28 | 12.4/11-28 | 14.9/13-28 | 12.4/11-36 | 12.4/11-36 |
| Takarenkaat neliveto | 8.3-24 | 12.4/11-28 | 12.4/11-28 | - | - | - |
| Paino kg takaveto | (915) | (1420) | (1520) | (2370) | (2550) | (2600) |
| Paino kg neliveto | (1050) | (1710) | (1800) | - | - | - |
| Korkeus cm | (131) | (136/141) | (143/144) | (178) | (181) | (181) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 259/269 | 283/304 | 290/296 | 332 | 334 | 334 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 170 | 178/189 | 182/184 | 205 | 205 | 205 |
| Maksiminopeus km/h | - | 4WD: 2,0-21,0 | 4WD: 2,2-22,9 | - | - | - |
| Hydrauliikan paine bar | - | 150 | 150 | - | 130 | 130 |
| Polttoainesäiliö l | - | - | 39 | - | 88 | 88 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






