Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Fiat 250-480

74Fiat450
73Fiat480ohjaamo
70Fiat250
70Fiat450etuakseli
74Fiat450
73Fiat480ohjaamo
70Fiat250
70Fiat450etuakseli
Valmistaja
Mallit
Fiat 250, Fiat 300, Fiat 350, Fiat 400, Fiat 450, Fiat 450, Fiat 480
Vuodet
1968-84
Esittely

Vuonna 1968 esitellyn uuden Fiat-sukupolven pienin oli 2-sylinterinen 250 (25 hv). Se oli lähinnä riviviljelyyn suunniteltu pelkistetty perustraktori synkronoimattomalla 6+2 vaihteistolla ja 8,5 tuuman kytkimellä. Alkuperäisessä muodossaan traktori oli varmasti näppärä, mutta Suomessa se varustettiin ylisuurella Terä-ohjaamolla, joka esti monien työkoneiden käytön ulottuessaan 33 cm takapyöriä taaemmaksi. Tasauspyörästön lukko oli lisävaruste. 250 korvattiin Suomessa vuonna 1971 esitellyllä 300:lla, jossa oli 1,5-litraisen sijasta 1,7-litrainen 30-hevosvoimainen moottori. Nämä mallit olivat Suomessa tarjolla vain takavetoisina ja niistä oli myös erittäin korkealla maavaralla varustetut rinnakkaismallit.

Suomeen ei tuotu malleja 350 eikä 400, joten meillä seuraava malli oli 450 (45 hv). Siinä oli 3-sylinterinen 2,3-litrainen moottori, osittain synkronoitu 8+2-vaihteisto ja 10″ kytkin. Pienille Fiateille tyypillisiä ominaisuuksia olivat vannejarrut, työntövarsitunnustelu, ajovoimanotto, vaihtovirtalaturi, tehostamaton ohjaus ja nelivetojen hidas maantienopeus (450:ssa 23 km/h).

Vuonna 1973 mallistoon tuli 480, joka korvasi väliaikaisesti Suomen tuontimallistossa 450:n. 480:n moottori oli 2,6-litrainen. Vaihteistona oli 8+2:n sijasta 6+2 tai ryömintävaihteilla 9+3. Nostolaite oli hieman 450:aa järeämpi ja etuakseli samanlainen kuin suuremmissa malleissa. Ohjaamo oli Terän uusi versio, jossa oli ensimmäistä kertaa kunnolliset alaikkunat edessä. Vuotta myöhemmin ohjaamo uusittiin perusteellisemmin, mutta edelleen se voitiin luokitella alkeelliseksi verrattuna moniin kilpailijoihin.

450 palasi vuonna 1975 takaisin Universalin tehtaalla Romanissa valmistettuna ja varustettuna ruotsalaisella Fernmo-ohjaamolla. 450 säilyi tuontiohjelmassa vuoteen 1981 asti ja loppuvaiheessa ohjaus oli hydrostaattinen. Myös 300 tuli loppuvuosina Romaniasta. Myöhempää mallistoa edustavat myös 2,3-litraiset 420 ja 460, joita ei tuotu Suomeen.

Tekniset tiedot
MalliFiat 250Fiat 300Fiat 350Fiat 400Fiat 450Fiat 450Fiat 480
MerkkinimiFiatFiatFiatFiatFiatFiatFiat
Maahantuotu SuomeenKylläKylläEiEiKylläKylläKyllä
Vuodet1968-741971-781968-1968-1968-751975-811973-84
Moottorin tyyppi80258025.0280258035803580358035.02
Sylinteriluku/Turbo/välijäähd.2223333
Iskutilavuus cm31559172717272339233923392592
Syl. halk. x iskun pituus mm95×110100×110100×11095×11095×11095×110100×110
Nimellisteho hv/kierr. DIN25/225031/230035/250038/220045/240045/240048/2600
Vääntö Nm/kierr. DIN92/1600106/1600?/1400140/1400154/1400161/1600152/1600
Vaihteita6+26+26+28+28+28+2/9+36+2/8+2
Nopeudet nimellisk.2,2-23,62,3-25,22,3-24,52,4-25,02,7-27,20,8-30,12,7-29,6
Hydrauliikan tuotto l/min9.39.318.521.821.823.624 (31)
Nostolaitehydrauliikkamek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.
Nostovoima kg77077013801400140014001550
Voiman ulosotto540/ajo540/ajo540/ajo540/ajo540/ajo540/ajo540/ajo
Jarrutpantaj.pantaj.pantaj.pantaj.pantaj.pantaj.pantaj.
Ohjausmek.mek.mek.mek.mek.mek./hydr.mek.
Kääntöymp. halk. m takaveto5.86.86.56.56.57.2-
Eturenkaat takaveto5,00-155,00-155,00-166,00-166,00-166,00-197,50-16
Eturenkaat neliveto7.50-167.50-16-7.50-207.50-207.50-208.3-24
Takarenkaat takaveto9,5-249,5-2411,2-2812,4-2812,4-2812,4-3212,4-32
Takarenkaat neliveto9.5-249.5-24-12.4-2812.4-2812.4-3214.9-28
Paino kg takaveto12201220(1385)1850187021002000
Paino kg neliveto13951395-2145212024002240
Korkeus cm220220---246-
Pituus cm (takaveto/neliveto)304304274292314312/322331/345
Akseliväli cm (takaveto/neliveto)170/173170/173177192/-196/181198/186196/199
Polttoainesäiliö l303034-545454
Melutaso dB9595---91/8892
Ryömintävaihteistolisäv.lisäv.lisäv.lisäv.lisäv.lisäv.lisäv.
Synkronoituja---4443/4
Maksiminopeus km/h---DT 1,9-19,6DT 2,3-23,4-DT 2,5-25,3
Hydrauliikan paine bar---150150150150
Kääntöymp. halk. m neliveto---7,8 jarrulla9.349.4-
Umpinainen ohjaamo-----xx