Ford 2000 – 7000








Keväällä 1968 Ford-mallistoa uudistettiin. Tuolloin muotoilua muutettiin, vanhat Dexta- ja Major-nimet haudattiin lopullisesti ja kahden suurimman mallin moottoritehoja lisättiin. Teholuokat olivat 2000 (36 hv), 3000 (45 hv), 4000 (61 hv) ja 5000 (74 hv). 5000:n moottori oli tilavuudeltaan 4,2-litrainen aikaisemman 3,8:n sijasta. Uudistuksessa muutoksia olivat kokeneet myös hydrauliikan paineensäätöventtiili, voiman ulosotto, vaihteensiirto ja kytkin. 2000 sai saman 8+2 -vaihteisen vaihteiston kuin isommatkin mallit. 3000:ssa oli rivipumppu, muissa jakajapumppu.
Fordit olivat varsin perinteisiä tekniikaltaan. Malleissa 4000 ja 5000 oli ajokytkimestä riippumaton voimanulosotto. 5000:ssa oli tehostettu ohjaus. Ohjaamo 1000-sarjassa oli Suomessa aluksi Salo, 1971-72 tehtaan asentama Fieco ja vuodesta 1972 lähtien ruotsalainen Hara.
Syksyllä 1971 mallistoa laajennettiin turboahdetulla 7000:lla (90 hv). Mallissa 7000 oli 13″ kytkin ja siihen sai erityisesti puolihinattaville työkoneille tarkoitetun Load Monitor -vetovastustunnustelun, jossa työntövarsitunnustelun ohella tunnusteltiin voimansiirron kuormitusta pienen kartiopyörän akseliin sijoitetun jousen avulla.
Vuoden 1973 lopussa mallien 2000 ja 3000 maski uusittiin ja Dual Power -alentava pikavaihde tuli lisävarusteeksi malleihin 5000 ja 7000. Ennen sitä oli ollut tarjolla 10+2-nopeuksinen Select-O-Speed, jonka yhteydessä vaihteistossa oli paljon hitaita vaihteita. Lisävarusteena oli ensimmäistä kertaa myös 1000 kierroksen voiman ulosotto. Mallien 4000 ja 5000 melutaso putosi 88 desibeliin.
Tästä sarjasta oli monia kansallisia erikoisversioita, etenkin 5000:sta. Ranskassa ja Benelux-maissa myytiin 39-hevosvoimaista 2000 Superia. Belgialaista tuotantoa edusti vuonna 1970 esitelty malli 3055 (54 hv). 6-sylinterisen 5095:n muunsi 5000:sta belgialainen Ford-teollisuusmoottorimaahantuoja EVA asentamalla 2704E-moottorin (95 hv) valmistamalleen apurungolle, jota se myi myös Countylle. Vastaavasti EVA:n 7400:ssa oli 2714E-moottori. Näitä malleja myytiin vain Ranskassa ja muutamissa muissa maissa. Vastaava malli Saksaan oli 6500 ja tehokkaampi 6500 S. Myös nelivetoisia etuakseleja asennettiin eri malleihin useissa maissa.
Tallenna
Tallenna
| Malli | Ford 2000 | Ford 2000 Super | Ford 3000 | Ford 3055 | Ford 4000 | Ford 5000 | Ford 7000 | Ford 5095 | Ford 6500 | Ford 6500 S | Ford 7400 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Ford | Ford | Ford | Ford | Ford | Ford | Ford | Ford | Ford | Ford | Ford |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Ei | Kyllä | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1968-75 | 1968-75 | 1968-75 | 1970-75 | 1968-75 | 1968-75 | 1971-75 | 1968-75 | 1968-72 | 1970-75 | 1970-75 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4T | 6 | 6 | 6 | 6 |
| Iskutilavuus cm3 | 2589 | 2589 | 2868 | 2999 | 3294 | 4195 | 4195 | 5948 | 5409 | 6160 | 6160 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 106,7×97 | 106,7×97 | 106,7×106,7 | 106,7×111,8 | 111,8×111,8 | 111,8×106,7 | 111,8×106,7 | 105×115 | 100×115 | 106,7×115 | 106,7×115 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 36/2000 | 39/2000 | 45/2000 | 54/2300 | 61/2200 | 74/2100 | 90/2100 | 95/2100 | 95/2100 | 112/2100 | 100/2200 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 152/1150 | 152/1150 | 179/1150 | 188/1400 | 225/1300 | 296/1300 | 324/1600 | 324/1650 | 303/1600 | 402/1400 | 370/1600 |
| Vaihteita | 8+2 (6+2) | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 14+4 |
| Nopeudet nimellisk. | 2,2-27,0 (2,9-23,1) | 2,2-24,7 | 2,8-30,0 | 2,4-25,2 | 2,5-26,4 | 2,3-24,1 | 2,3-24,1 | 2,3-24,2 | 2,6-27,0 | 2,6-27,0 | 2,6-25,0 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 18.1 | 18.1 | 18.1 | 18.1 | 20.8 | 22.7 | 22.7 | 22.7 | 22.7 | 22.7 | 22.7 |
| Hydrauliikan paine bar | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1270 | 1270 | 1270 | 1270 | 1450 | 1750 | 2400 | - | 3500 | 3500 | - |
| Voiman ulosotto | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540/1000 | 540 | 540 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | tehostettu | tehostettu | tehostettu | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6.3 | 6.3 | 6.3 | 6.6 | 6,1 jarruilla | 7.3 | 7.3 | 8.9 | 8,6 jarruilla | 8,6 jarruilla | 8.9 |
| Eturenkaat takaveto | 6.00-16 | 5.50-16 | 7.50-16 | 6.00-19 | 7.50-16 | 7.50-18 | 7.50-18 | 7.50-19 | 7.50-20 | 7.50-20 | 7.50-20 |
| Takarenkaat takaveto | 12.4-28 | 12.4-28 | 12.4-32 | 12.4-36 | 12.4-36 | 13.6-38 | 16.9-34 | 13.6-38 | 16.9-34 | 16.9-34 | 16.9-38 |
| Paino kg takaveto | 1910 | 1910 | 1960 | 2575 | 2360 | 2760 | 3350 | (3000) | (3550) | (3550) | (3750) |
| Korkeus cm | 211 | 211 | 211 | - | - | 245 | 241 | - | 240 | 240 | - |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 322 | 322 | 323 | 343 | 351 | 390 | 395 | 390 | 452 | 452 | 390 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 193 | 193 | 193 | - | 215 | 222 | 222 | 253 | 255 | 255 | 253 |
| Polttoainesäiliö l | 49 | 49 | 49 | 49 | 60 | 75 | 75 | 75 | 103 | 103 | 75 |
| Moottorin tyyppi | - | - | 175DF | 182DF | 201DF | 256 | 256 | 2704E | 2703E | 2714E | 2714E |
| Pikavaihde | - | - | lisäv. | - | lisäv. | lisäv. | lisäv. | - | - | - | hydr. |
| Melutaso dB | - | - | 99N/94N/89 | - | 102N/94N/ 89/88 | 97N/94N/ 90/88 | 88.5 | - | - | - | - |
| Umpinainen ohjaamo | - | - | 72-> | (x) | 72-> | 72-> | x | (x) | (x) | (x) | (x) |
| Maksiminopeus km/h | - | - | - | - | - | 28.1 | 28.1 | - | - | - | - |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | - | - | - | - | - | - | - | - | 10,4 jarruilla | 10,4 jarruilla | - |
| Eturenkaat neliveto | - | - | - | - | - | - | - | - | 11.2-24 | 11.2-24 | - |
| Takarenkaat neliveto | - | - | - | - | - | - | - | - | 16.9-34 | 16.9-34 | - |
| Paino kg neliveto | - | - | - | - | - | - | - | - | (3925) | (4000) | - |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






