IMT 574-590












IMT:n lisenssisopimus MF:n kanssa päättyi vuonna 1968. IMT:lle jäi oikeudet MF 35:een ja 65:een perustuviin traktoreihin, 6+2-voimansiirtoon ja esikammiodieseleihin. Merkittävää oli kuitenkin se, että IMT sai myös oikeudet MF 175:n perusrakenteeseen ja moottoriin.
Ensimmäiset mallit 175:n tekniikkaan perustuvat mallit olivat 1970-luvun alkupuolella 574 ja sen nelivetomalli 576. Siitä parannettu kehitelmä oli länsimarkkinoille esitelty nelivetomalli 579. 579:ssä neliveto kytkeytyi automaattisesti luiston ylittäessä 5 %, kuljettaja ei nelivetoa pystynyt kytkemään lainkaan. Ilmeisesti järjestelmässä oli kuitenkin ongelmia, koska myöhemmin siirryttiin kytkettävään nelivetoon. Ohjauspyörässä oli kallistussäätö. Muita samaan sarjaan kuuluvia malleja olivat 575, 578 ja 585. Mallien keskinäiset erot perustuivat taka/nelivetoisuuteen, mekaaniseen/hydrostaattiseen ohjaukseen, nostovoimaan ja vaihteistoon, joka osassa mallistoa oli IMT:n itse 6+2:n pohjalta kehittämä osittain synkronoitu 10+2. 578 poikkesi 575:stä vain nostolaitteen apusylinterin osalta.
Vuonna 1983 mallistoa karsittiin ja esiteltiin taka- ja nelivetoinen 577, jonka MF 500-sarjaa muistuttava muotoilu oli sama kuin pienemmissä uutuuksissa. 577:ssä tehoa oli nostettu parilla hevosvoimalla (70 DIN/77 SAE). Vaihteisto oli 10+2. Vuonna 1989 esiteltiin turboahdetut 585 ja 590, joissa oli tehoa 85 hv. Jälkimmäisessä oli vaihteita 16+4. 2000-luvulla tarjolla oli vain 577, joka oli saatavissa sekä perinteisellä että uudella muotoilulla.
| Malli | IMT 575 | IMT 575/578 | IMT 576 | IMT 579 | IMT 585 | IMT 577 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | IMT | IMT | IMT | IMT | IMT | IMT |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Moottorin tyyppi | A4.236 | A4.248 | A4.248 | S 44A | A4.248 | S 44A |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 3860 | 4060 | 4060 | 4060 | 4060 | 4060 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 98,4×127 | 101×127 | 101×127 | 101×127 | 101×127 | 101×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 72SAE/2250 | 70/2250 | 70SAE/2250 | 75SAE/2000 | 80SAE/2250 | 70/2000 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 257/1200 | 273/1300 | 273/1300 | 268/1300 | 280/1300 | 272/1300 |
| Vaihteita | 6+2/12+4 | 6+2/12+4 | 6+2 | 6+2 | 12+4 | 10+2 |
| Pikavaihde | -/mek. | -/mek. | - | - | mek. | - |
| Nopeudet nimellisk. | 3,4-22,8 | 3,3-23,1 | 3,3-23,1 | 4,0-28 | 2,6-22,8 | 2,1-29,5 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 22,7+30 | 22,7+33 | 22,7+33 | 22,7+33 | 22,7+30 | 22,7+33 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1500 | 1500/2100 | 1500 | 2100 | 1500 | 2100 |
| Voiman ulosotto | 720/ajo | 720/ajo | 720/ajo | 540/ajo | 720/ajo | 540/ajo |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-16 | 7.50-16 | - | - | 7.50-16 | 7.50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 13.6-36 | 13.6-36 | - | - | 13.6-36 | 18.4-30 |
| Paino kg takaveto | (2350) | (2743/2967) | - | - | (3010) | 3370 |
| Korkeus cm | (182) | (181) | (181) | (181) | (182) | 268 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 352 | 398 | 398 | 399 | 352 | 398/424 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 221 | 222 | 223 | 223 | 221 | 222 |
| Polttoainesäiliö l | 110 | 90 | 90 | 90 | 110 | 90 (110) |
| Eturenkaat neliveto | - | - | 9.5-24 | 9.5-24 | - | 9.5-24 |
| Takarenkaat neliveto | - | - | 18.4-30 | 18.4-30 | - | 18.4-30 |
| Paino kg neliveto | - | - | (3390) | (3418) | - | 3635 |
| Vuodet | - | - | - | - | - | 1983- |
| Synkronoituja | - | - | - | - | - | 4 |
| Melutaso dB | - | - | - | - | - | 85 |
| Umpinainen ohjaamo | - | - | - | - | - | -/x |
| Ryömintävaihteisto | - | - | - | - | - | lisäv. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






