IMT 5100-5210






IMT:n suuret traktorit 5100/5106 (98 hv) ja turboahdetut 5130/5136 (120 hv) esiteltiin vuonna 1982. 6-päätteiset mallit olivat nelivetoisia. Moottorina oli Perkinsin lisenssillä tehty 5,8-litrainen kuutoskone. Vaihteisto oli IMT:n oma 10+2 ja vaihdekepit olivat tuttuun tapaan keskellä. Vanhaa MF-tekniikkaa oli myös hydrauliikan kaksoispumppu, jonka tuotot pystyttiin tarvittaessa yhdistämään ulkopuolisen hydrauliikan tarpeisiin. Jarrut olivat paineilmakäyttöiset. Boschin sähkönostolaite tuli lisävarusteeksi vuonna 2001.
90-luvulla esiteltiin monia uusia isoja malleja. 162-hevosvoimainen 5170 oli ensimmäinen IMT-traktori, jossa oli tasauspyörästön lukko etuakselilla. Moottorina oli Mercedeksen 9,6-litrainen ahtamaton V6. Vaihteisto oli täysin synkronoitu 16+4. 170-hevosvoiman luokassa käytettiin myöhemmin myös Valmetin 7,4-litraista moottoria. Aitoa Perkinsin moottoria käytettiin 136-hevosvoimaisessa mallissa 5135. 90-luvun lopun uutuus on 210-hevosvoimainen 5210, joka vastasi tekniikaltaan pääosin mallia 5170.
IMT:n laatua pidettiin ainakin DDR-lähteiden mukaan itätraktorien parhaimmistoon kuuluvana. Esitteiden perusteella tuntuu kuitenkin, ettei valmistajan kunnianhimo ollut kovin korkealla tasolla. Esimerkiksi tässä kuvituksena käytetty esite on kuvien laadun ja painojäljen osalta surkea. Teknisiä tietoja puuttuu, vaikka otsikot niitä varten on laitettu. Monissa esitteissä on alkeellisia virheitä ja englanninkieliset käännökset ovat ala-arvoisia.
| Malli | IMT 5100/5106 | IMT 5130/5136 | IMT 5133 | IMT 5135 | IMT 5170 | IMT 5210 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | IMT | IMT | IMT | IMT | IMT | IMT |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1982- | 1982- | - | - | - | 1997- |
| Moottorin tyyppi | S 46/T | TS 46/T | TS 46/T | 1006-6T | OM401 | OM441 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6T | 6T | 6T | V6 | V6 |
| Iskutilavuus cm3 | 5797 | 5797 | 5797 | 5987 | 9560 | 11309 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 98,4×127 | 98,4×127 | 98,4×127 | 100×127 | 125×130 | 130×142 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 98-105/2250 | 120-135/2250 | 133/2250 | 136/2200 | 162-173/2250 | 210/2100 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 412/1400 | - | - | - | - | - |
| Vaihteita | 10+2 | 10+2 | 10+2 | 8+8 | 16+4 | 16+4 |
| Synkronoituja | 4 | 4 | 10+2 | 8+8 | 16+4 | 16+4 |
| Nopeudet nimellisk. | 3,5-27,6 | ?-27,9 | - | - | ?-27,0 | ?-27,0 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 32+42 | 35+38 | 35+38 | 35+38 | 38+42 | 38+42 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. (sähk.) | mek. (sähk.) | mek. (sähk.) | sähk. | mek. (sähk.) | mek. (sähk.) |
| Nostovoima kg | 3500 | 3500 | 3800 | 5000 | 5000 | 5000 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 1000 |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-20 | 11.00-16 | - | - | - | - |
| Eturenkaat neliveto | 12.4-24 | 12.4-24 | 12.4-24 | 12.4-24 | 16.9-28 | 16.9-28 |
| Takarenkaat takaveto | 18.4-34 | 18.4-38 | - | - | - | - |
| Takarenkaat neliveto | 18.4-34 | 18.4-38 | 2×9.5-48 | 18.4-38 | 20.8-38 | 20.8-38 |
| Paino kg takaveto | 5470 | 5510 | - | - | - | - |
| Paino kg neliveto | 6000 | 6040 | 6025 | 6400 | 8170 | 8170 |
| Korkeus cm | 282 | 282 | 282 | 287 | - | 299 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 482 | 482 | 550 | 513 | - | 513 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 275 | 275 | - | - | - | - |
| Polttoainesäiliö l | 260/290 | 260 | 260 | 260 | 350 | 350 |
| Melutaso dB | 87 | 88 | - | - | 87 | - |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | - | - | - |
| Suunnanvaihtaja | - | - | - | x | - | - |
| Pikavaihde | - | - | - | - | x | x |
| Etuakselin lukko | - | - | - | - | autom. | autom. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






