New Holland M 100 – 160 / 8160 – 8560










Vuoden 1996 alussa tuli Fiatagri Winnerin tilalle New Holland Fiatagri M-sarja, joka koostui neljästä mallista: M 100, 115, 135 ja 160. Kaksi tehokkainta mallia oli tarjolla myös sinisenä nimellä New Holland Ford 8360 ja 8560. Hieman myöhemmin esiteltiin myös pienemmät siniset eli 8160 ja 8260. Traktorit valmistettiin Fordin tehtaalla Englannissa, mutta huomattavia osakokonaisuuksia tuli Italiasta.
Mallisto oli raameiltaan ja tekniikaltaan 135-160 hevosvoiman traktori, jota myytiin myös ilman ahdinta teholuokkiin 100 ja 115 hv. Näissä luokissa traktori oli kilpailijoihinsa verrattuna suurikokoinen ja painava. Vakiovarustus oli Suomessa ennennäkemättömän laaja, mutta traktoreita valmistettiin myös huomattavasti köyhempinä malleina.
Moottori oli Fordin 7,5-litrainen kuutonen. Momentinnousut olivat turbomalleissa peräti 43 % ja 37 %. Vakiotehoalue alkoi 1750 kierroksesta. Vakiona oli viskotuuletin. Ruiskutuspumppu oli Boschin jakajapumppu. Ahdetuissa malleissa oli paljon eroja turbottomiin, mm. sylinteriryhmä, männät ja renkaat, venttiilit, vesijäähdytetty öljynlauhdutin, suurempi jäähdytin, ilmanotto sekä M135/8360-malliessa järeämmät akselistot.
Vaihteistovaihtoehtoja oli yhteensä 12 erilaista. Suomeen tuotiin vain kahta versiota malliston huipulta. Meillä vakiona oli aina ryömintävaihteet, 40 km/h nopeus, hydraulinen suunnanvaihtaja ja 2-portainen hydraulinen pikavaihde. Tämä malli tunnettiin nimellä Dual Command.
Range Command -mallissa oli viidellä monilevykytkimellä toteutettu 6-portainen powershift. Myös nopeusalue ja suunta vaihtuivat sähköisesti kytkintä käyttämättä. Peruutusnopeus voitiin ohjelmoida 1-3 pykälää suuremmaksi tai pienemmäksi kuin vaihde eteenpäin. Vaihdeautomatiikka huolehti ylöspäin vaihtamisesta haluttuun nopeuteen asti ja suurimmalla alueella voitiin vaihdetta pienentää sopivimpaan polkaisemalla kytkintä. Aina vaihdettaessa jokainen pykälä oli käytävä läpi. Liikkeellelähtövaihde oli keskimmäisen alueen ykkönen.
Tasauspyörästöjen lukot kytkettiin molemmissa päissä sähköisesti. Lisäksi Suomessa oli vakiona lukkoautomatiikka. Voiman ulosotossa oli Winnerin tavoin vakiona kaikki tunnetut vaihtoehdot eli 540/750/1000 r/min ja ajovoimanotto. Hydraulijärjestelmä oli Suomessa aina suljettu, tuotoltaan 93,5 l/min. Samoin sähkönostolaite ja nostolaitteen lisäsylinterit (nostovoima 6730 kg) olivat Suomessa vakiona. Nostolaitteen ongelmana oli se, että alhaalla nostovoima jäi paljon em. lukemaa pienemmäksi.
Ohjaamon runko oli sama kuin Fordin 40-sarjassa. Hallintalaitteet oli sijoitettu suurelta osin oikealle sivulle. Melutaso oli 73 dB.
| Malli | New Holland M 100 8160 | New Holland M 115 8260 | New Holland M 135 8360 | New Holland M 160 8560 |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | New Holland | New Holland | New Holland | New Holland |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1996-99 | 1996-99 | 1996-99 | 1996-99 |
| Moottorin tyyppi | TC 456 | TD 456 | WL 456 | WM 456 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6 | 6T | 6T |
| Iskutilavuus cm3 | 7485 | 7485 | 7485 | 7485 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 111,8×127 | 111,8×127 | 111,8×127 | 111,8×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 100/2200 | 115/2200 | 135/2200 | 160/2300 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 432/1400 | 468/1400 | 612/1350 | 670/1500 |
| Vaihteita | 48+24 (31+12) | 48+24 (31+12) | 48+24 (31+12) | 31+12 |
| Synkronoituja | 48+24 (31+12) | 48+24 (31+12) | 48+24 (31+12) | 31+12 |
| Pikavaihde | 2.port. (6 port) | 2.port. (6 port) | 2.port. (6 port) | 6 port |
| Suunnanvaihtaja | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 0,23-40 | 0,23-40 | 0,23-40 | 0,37-40 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 93.5 | 93.5 | 93.5 | 93.5 |
| Hydrauliikan paine bar | 190 | 190 | 190 | 190 |
| Nostolaitehydrauliikka | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. |
| Nostovoima kg | 6730 | 6730 | 6730 | 6730 |
| Voiman ulosotto | 540/750/ 1000/ajo | 540/750/ 1000/ajo | 540/750/ 1000/ajo | 540/750/ 1000/ajo |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 9.22 | 9.22 | 9.31 | 9.31 |
| Eturenkaat neliveto | 14.9R28 | 14.9R28 | 16.9R28 | 16.9R28 |
| Takarenkaat neliveto | 18.4R38 | 18.4R38 | 20.8R38 | 20.8R38 |
| Paino kg neliveto | 5250 | 5250 | 5250 | 5450 |
| Korkeus cm | 282 | 282 | 286 | 286 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 462 | 462 | 464 | 470 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 272 | 272 | 272 | 272 |
| Polttoainesäiliö l | 220 | 220 | 220 | 325 |
| Melutaso dB | 73 | 73 | 73 | 73 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | hammasl. | hammasl. | hammasl. | levykytkin |
| Tasausp. lukkoautomatiikka | x | x | x | x |
| Ilmajousitettu istuin | x | x | x | x |
| Ilmastointi | x | x | x | x |
| Ajotietokone | x | x | x | x |
| Ryömintävaihteisto | x | x | x | x |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






