New Holland TS90-115










Syksyllä 1997 jalostettiin Ford 40-sarjasta TS-sarja. Ulkomuoto oli New Hollandin muiden uusien mallisarjojen kaltainen. Niistä poiketen TS oli Suomessa tarjolla vain sinisenä.
TS-mallisto rajoittui teholuokkaan 80-100 hv. Mallinumerot perustuivat tulevan ISO TR14396 -normin mukaisiin teholukemiin, joten DIN-hevosia oli 10 vähemmän kuin mallinumero kertoi. 40-sarjasta 7840:n valmistus jatkui vuoteen 1998, jolloin esiteltiin pientä kuutosta haluaville 100-hevosvoimainen TS115. Suurempia kuutosia TS-sarjaan ei tullut, vaan näitä haluavien oli tyytyminen M/60-sarjan malleihin.
Neloskoneet olivat nyt kaikki 5,0-litraisia ja pienintä lukuun ottamatta ahdettuja. Moottoreissa oli uudet sylinterikannet ja uudet jakajapumput. Vääntöominaisuudet olivat huippuluokkaa. Voimansiirto oli suoraan 40-sarjasta. Uutta oli vain 2-portainen pikavaihde yhdistettynä perusvaihteistoon ja hydrauliseen suunnanvaihtajaan. Tämä malli tunnettiin Dual Commandina. Suunnanvaihtovipuun oli yhdistetty nappikytkin.
Huippumallina oli edelleen neliportaisella pikavaihteella varustettu Electro Shift, jonka heikkoutena oli suuret tehohäviöt. ES-malliin oli liitetty automatiikkaa, joka osasi hakea aluevaihteen vaihdon yhteydessä sopivimman pikavaihdeportaan. ES-malleissa oli kokonaan digitaalinen mittaristo ja suljettu hydraulijärjestelmä.
TS-mallisto tuotiin Suomeen runsaasti varustettuna. Ennennäkemätöntä vakiovarustelistalla tässä kokoluokassa oli ilmajousitettu istuin. Istuimessa oli myös pitkittäisjousitus. Ulkopuolisessa hydrauliikassa oli vakiona neljä venttiililohkoa, joista kahta ohjattiin joystickilla. Kaikki liittimet olivat virtauksen säädöllä varustettua DeLuxe-mallia. Työvaloja oli vakiona kahdeksan. Vakiovarustukseen sisältyi myös 270 kg etupainoja.
TS110:ssa ja 115:ssa oli kahdella apusylinterillä varustettu nostolaite, jolloin nostovoimaa oli 5580 kg. Yksi apusylinteri oli Suomessa myös pienemmissä malleissa. Nostolaite oli liikkeissään hidas. DC- ja ES-malleissa oli sähkönostolaite, jossa oli edelleen perinteistä nostolaitevipua muistuttava korkeudensäätövipu. Tämä helpotti vanhoillisten ostajien kynnystä siirtyä sähkönostolaitteen käyttäjäksi, mutta aiheutti turhaa säätöä, kun vipua joutui siirtämään nostovarsien korkeutta vastaavaan asemaan sen jälkeen, kun ulkopuolisia korkeudensäätökytkimiä oli käytetty tai traktori oli sammutettu. Heilahduksenvaimennustoiminto kytkeytyi automaattisesti.
Ohjaamo oli perustaltaan entinen ja melutasoa oli yhtä paljon kuin ennenkin. Myös hallintalaitteiden sijoittelussa oli puutteita. Voimanoton käyttö oli modernisoitu 40-sarjaan verrattuna. Nelivedossa oli nyt kytkettävä hammaslukko. Jotakin hyvää saatiin siis Fordiin Fiatiltakin. TS115:ssä oli pilaripakoputki.
Vuonna 2001 TS115:n teho nousi 106 hevosvoimaan.
| Malli | New Holland TS90 vakio/DC/ES | New Holland TS100 vakio/DC/ES | New Holland TS110 vakio/DC/ES | New Holland TS115 DC/ES | New Holland TS115 DC/ES |
|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | New Holland | New Holland | New Holland | New Holland | New Holland |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1997-2003 | 1997-2003 | 1997-2003 | 1998-2001 | 2001-2003 |
| Moottorin tyyppi | 450/NE | 450 T/PF | 450 T/PD | - | 675/TK |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4T | 4T | 6 | 6 |
| Iskutilavuus cm3 | 4987 | 4987 | 4987 | 7480 | 7480 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 112×127 | 112×127 | 112×127 | 112×127 | 112×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 80/2170 | 90/2170 | 100/2070 | 100/2070 | 106/2070 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 338/1400 | 402/1200 | 442/1400 | 450/1200 | 461/1400 |
| Vaihteita | 12+12/24+24/16+16 | 12+12/24+24/16+16 | 12+12/24+24/16+16 | 24+24/16+16 | 24+24/16+16 |
| Synkronoituja | 12+12/24+24/16+16 | 12+12/24+24/16+16 | 12+12/24+24/16+16 | 24+24/16+16 | 24+24/16+16 |
| Pikavaihde | -/2/4-port. | -/2/4-port. | -/2/4-port. | 2/4-port. | 2/4-port. |
| Suunnanvaihtaja | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nopeudet nimellisk. | 2,0-37,1 / 1,6-37,1 / 2,3-40,2 | 2,0-37,1 / 1,6-37,1 / 2,3-40,2 | 1,9-35,4 / 1,6-35,4 / 2,2-38,3 | 1,6-35,4 / 2,2-38,3 | 1,6-35,4 / 2,2-38,3 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 66/66/76 | 66/66//76 | 66/66/76 | 66/76 | 66/76 |
| Hydrauliikan paine bar | 183/183/193 | 183/183/193 | 183/183/193 | 183/193 | 183/193 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek./sähk./sähk. | mek./sähk./sähk. | mek./sähk./sähk. | sähk./sähk. | sähk./sähk. |
| Nostovoima kg | 4249/4249/4492 | 4249/4249/4492 | 5580 | 5580 | 5580 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 7.32 | 7.32 | - | - | - |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 8.08 | 8.08 | 8.08 | 8.74 | 8.74 |
| Eturenkaat takaveto | 11.00-16 | 11.00-16 | 11.00-16 | - | - |
| Eturenkaat neliveto | 14.9R24 | 14.9R24 | 14.9R24 | 14.9R28 | 14.9R28 |
| Takarenkaat takaveto | 13.8R38 | 16.9R38 | 16.9R38 | - | - |
| Takarenkaat neliveto | 18.4R34 | 18.4R34 | 18.4R34 | 18.4R38 | 18.4R38 |
| Paino kg takaveto | 3930 | 3950 | 3950 | - | - |
| Paino kg neliveto | 4410 | 4470 | 4590 | 4800 | 4800 |
| Korkeus cm | 277 | 277 | 277 | 280 | 280 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 390/ 4v. 413 | 390/ 4v. 413 | 390/ 4v. 413 | 439 | 439 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 234/ 4v. 236 | 234/ 4v. 236 | 234/ 4v. 236 | 262 | 262 |
| Polttoainesäiliö l | 160 | 160 | 160 | 198 | 198 |
| Melutaso dB | 78 | 77 | 78 | 77 | 77 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. |
| Tasausp. lukkoautomatiikka | x | x | x | x | x |
| Ilmajousitettu istuin | x | x | x | x | x |
| Ajotietokone | -/lisäv. | -/lisäv. | -/lisäv. | -/lisäv. | -/lisäv. |
| Ryömintävaihteisto | -/-/lisäv. | -/-/lisäv. | -/-/lisäv. | -/lisäv. | -/lisäv. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






