Minneapolis-Moline G-900 – G-1000




Vuonna 1965 Minneapolis-Molinen suurin malli sai numeron G-1000. Ulkonäkö oli modernisoitu ja akseliväli oli entistä pitempi. 8,3-litraisessa kuutosdieselissä oli nostettu kierroksia ja moottoritehoksi ilmoitettiin nyt 122 hv. Voimansiirto oli suunniteltu ”tietokoneavusteisesti” uusiksi. Tarpeelliseksi ei kuitenkaan katsottu muuta kuin 10+2 vaihdetta hydraulisen pikavaihteen avulla. Kytkin oli 14-tuumainen. Row Crop -mallissa oli kolmipistenostolaite Tel-O-Flo:ksi nimetyllä painonsiirtojärjestelmällä. Ohjaus oli nyt hydrostaattinen. Voiman ulosotossa oli erilliset akselit nopeuksille 540 ja 1000. Lisävarusteena tarjottu ohjaamo oli edelleen hyvin alkeellinen kehittyviin kilpailijoihin verrattuna. G-1000:sta on myös Clark-etuakselilla varustettu nelivetomalli, mutta se jäi harvinaiseksi.
Kuljettajan oloihin tuli parannusta tuli vuonna 1967 Vista-versiossa, jossa kuljettaja istui korkeammalla näkyvyyden parantamiseksi. Komentosilta oli asennettu kumivaimentimien päälle ja polttoainesäiliö oli siirretty taakse. Ohjaamoon kulku oli nyt traktorin sivulta. Ohjauspyörä oli säädettävissä. Myöhemmin lisävarusteeksi tuli 3-portainen pikavaihde.
G-1000:n alapuolelle esiteltiin vuonna 1967 G-900. Se oli ulkomitoiltaan G-1000:tta vastaava, mutta moottori oli pienempi ja 108-hevosvoimainen. Bensa- ja LPG-versioina se oli 7,0-litrainen ja dieselinä 7,4-litrainen. G-900:ssa oli vakiona vain 1000 r/min voimanotto.
| Malli | Minneapolis-Moline G-900 Row Crop | Minneapolis-Moline G-900 Adjustable | Minneapolis-Moline G-900 Diesel Row Crop | Minneapolis-Moline G-900 Diesel Adjustable | Minneapolis-Moline G-1000 Diesel Row Crop | Minneapolis-Moline G-1000 Diesel Wheatland |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline | Minneapolis-Moline |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1967-69 | 1967-69 | 1967-69 | 1967-69 | 1965-69 | 1965-69 |
| Moottorin tyyppi | 425C-6 | 425C-6 | D451-6 | D451-6 | D504-6 | D504-6 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
| Iskutilavuus cm3 | 6974 | 6974 | 7390 | 7390 | 8259 | 8259 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 108×127 | 108×127 | 111,1×127 | 111,1×127 | 117,5×127 | 117,5×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. SAE | 108/1800 | 108/1800 | 108/1800 | 108/1800 | 122/1800 | 122/1800 |
| Vaihteita | 10+2 | 10+2 | 10+2 | 10+2 | 10+2 | 10+2 |
| Pikavaihde | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 3,5-28,1 | 3,5-28,1 | 3,5-28,1 | 3,5-28,1 | 3,0-31,4 | 3,0-31,4 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | - |
| Voiman ulosotto | 1000 (540) | 1000 (540) | 1000 (540) | 1000 (540) | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | levyj. | levyj. | levyj. | levyj. | levyj. | levyj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-16 | 7.50-16 | 7.50-16 | 7.50-16 | 7.50-16 | 7.50-18 |
| Takarenkaat takaveto | 15.5-38 | 15.5-38 | 15.5-38 | 15.5-38 | 18.4-34 | 18.4-34 |
| Paino kg takaveto | (4264) | (4264) | (4264) | (4264) | (4627) | (4627) |
| Korkeus cm | (213) | (213) | (213) | (213) | (196) | (196) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 418 | 418 | 418 | 418 | 418 | 428 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 280 | 262 | 280 | 262 | 262 | 260 |
| Polttoainesäiliö l | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | - | 7.46 | - | 7.46 | 7.46 | 8.13 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






