Same Laser, Galaxy




Lasereista esiteltiin vuonna 1983 6-sylinteriset mallit 110, 130 ja 150. Myöhemmin mallisto laajeni nelosturbolla Laser 90 sekä 5-sylinterisellä 100:lla. Lasereiden uutta tekniikkaa oli 50 asteen kääntökulma, öljykylpyiset levyjarrut kaikissa pyörissä sekä telakonemainen ohjausjarrutus, jossa saman puolen etu- ja takapyöriä jarrutettiin samaan aikaan. Kääntöympyräksi ohjausjarrulla ilmoitettiin esim. mallissa 110 vain 620 cm. Nelivedossa oli keskiakseli, 50 asteen kääntökulma ja kytkettävä tasauspyörästön hammaslukko. Vaihteisto oli 24+12 suunnanvaihtajalla ja mekaanisella pikavaihteella varustettuna.
Suurelta osin samaa tekniikka oli myös järein Galaxy 170, joka esiteltiin kesällä 1983. Olennaisin ero oli 27+9 -vaihteisto, jossa oli 3-portainen mekaaninen pikavaihde. Galaxyn hydrauliikka oli kuorman tunteva. Laserin ja Galaxyn rungon väri oli aikaisemmasta sinisestä poiketen tumman harmaa, ilmeisesti siksi, että Galaxy oli ilmajäähdytteistä moottoria lukuun ottamatta sama traktori kuin Lamborghini 1706.
Laser ja Galaxy säilyivät tuotannossa pienin muutoksin yli 10 vuoden ajan. Vuonna 1992 tehtiin moottoreihin pieniä parannuksia, jolloin lähinnä vääntöarvot paranivat. USA:ssa Lasereita myytiin Agco Allis 7600-sarjan nimellä.
| Malli | Same Laser 90 Turbo | Same Laser 100 | Same Laser 110 | Same Laser 130 | Same Laser 150 | Same Galaxy 170 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Same | Same | Same | Same | Same | Same |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1985-91 | 1986-91 | 1983-96 | 1983-96 | 1983-96 | 1983-94 |
| Moottorin tyyppi | 1054PT | 1055P | 1006P | 1056P | 1056PT | 1056PT |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4T | 5 | 6 | 6 | 6T | 6T |
| Iskutilavuus cm3 | 4154 | 5193 | 5655 | 6235 | 6235 | 6235 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 105×120 | 105×120 | 100×120 | 105×120 | 105×120 | 105×120 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 93/2270 | 98/2200 | 110/2200 | 125/2260 | 144/2200 | 170/2200 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 330/1250 | 348/1250 | 365/1400 | 420/1400 | 510/1400 | 620/1400 |
| Vaihteita | 12+12/24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 27+9 (24+8) |
| Synkronoituja | 12+12/24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 24+12 | 27+9 (24+8) |
| Pikavaihde | lisäv. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. 3 port. |
| Suunnanvaihtaja | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | - |
| Nopeudet nimellisk. | 1,2-29,0 | 1,2-28,1 | 1,1-29,7 | 1,2-28,7 | 1,3-29,9 | 0,9-30,3 (0,8-35) |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
| Hydrauliikan paine bar | 183/180 | 183/180 | 183/180 | 183/180 | 183/180 | 183/180 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 4600 (6000) | 4600 (6000) | 4600/6400 | 5400/7000 | 7000 | 7000/7650 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 1000 |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6.6 | - | - | - | - | - |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 8.6 | 10.7 | 11.1 | 11.8 | 12.2 | 12.2 |
| Eturenkaat takaveto | 7,50-18 | - | - | - | - | - |
| Eturenkaat neliveto | 14.9-24 | 16.9-24 | 16.9-24 | 14.9-30 | 16.9-30 | 16.9-30 |
| Takarenkaat takaveto | 16,9-34 | - | - | - | - | - |
| Takarenkaat neliveto | 16.9-34 | 18.4-34 | 18.4-34 | 18.4-38 | 20.8-38 | 20.8-38 |
| Paino kg takaveto | 3860 | - | - | - | - | - |
| Paino kg neliveto | 4370 | 4460 | 4880 | 5170 | 5505 | 6075 |
| Korkeus cm | 270 | 270 | 277 | 278 | 278 | 288 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 405/423 | 428 | 457 | 462 | 476 | 474 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 247/245 | 260 | 275 | 280 | 284 | 293 |
| Polttoainesäiliö l | 130 | 130 | 230 | 230 | 230 | 240 |
| Melutaso dB | 83 | 82 | 82.5 | 82 | 82 | 82.5 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | tappil. | tappil. | tappil. | tappil. | tappil. | tappil. |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






