Allis-Chalmers 190-200








Allis-Chalmersin satasarjan ensimmäinen edustaja oli vuonna 1964 esitelty One-Ninety. Edellisvuonna mallissa D21 esiteltyä kulmikasta muotoilua oli jalostettu edelleen. Tasalattiaisen ohjaamon sanottiin olevan pinta-alaltaan markkinoiden väljin ja kojetaulu säätyi ohjauspylvään mukana. 182-litrainen, taakse sijoitettu polttoainesäiliö oli aikanaan valtava. Mallinumerossa säilyi 19, mikä kertoi sukulaisuuden edeltävään menestyksekkääseen D19-malliin. Moottorit olivat uuden 2000-sarjan 6-sylinterisiä versioita. Alkuvuosina oli tarjolla myös bensa- ja kaasukäyttöiset versiot, mutta vuodesta 1968 vain diesel. Vaihteisto oli aikaisemman kaltainen 8+2 pikavaihteella, jossa oli vapaa-asento. Hydrauliikka oli avoin järjestelmä 45 l/min matalapaineisella pumpulla. Nostolaitteeksi oli standardin kolmipistekiinnityksen lisäksi vielä alkuvuosina saatavissa Snap-Coupler -pikakiinnitys.
Mallistossa oli selvä aukko One-Ninetyn ja D21:n välillä. Sen täytti turboahdettu One-Ninety XT vuonna 1965 (bensaversiossa ei ollut ahdinta, vaan suurempi iskutilavuus).
Voiman ulosoton sai joko 540 tai 1000 r/min versiona tarpeen mukaan. Vuonna 1970 lisävarusteeksi tuli käännettävä akseli, joka mahdollisti molemmat nopeudet. Kääntö voitiin tehdä ilman öljyn valumista.
Tehtaalla asennettu ohjaamo tuli lisävarusteeksi vuodesta 1965 lähtien ja siihen sai heti alusta ilmatointilaitteen. Kermanvalkoinen ohjaamo oli muotoilultaan hyvin sovitettu traktorin kulmikkaisiin linjoihin. Syksyllä 1967 maski menetti vaakasuorat poikkipalkit.
Vuonna 1972 One-Ninetyn korvasi malli 200, jossa oli uudesta turboahtimesta huolimatta tehoa saman verran kuin edeltävässä XT-mallissa. Ulkonäköä oli uudistettu pienempien mallien mukaisesti. Hydrauliikka oli selvästi entistä tehokkaampi ja nostolaitteen sanottiin olevan 50 % aikaisempaa tehokkaampi, nyt nostotehoa oli runsaat 2 tonnia. QCS:ksi (Quiet, Comfortable and Safe) nimetty ohjaamo oli aivan uusi.
| Malli | Allis-Chalmers One-Ninety | Allis-Chalmers One-Ninety Diesel | Allis-Chalmers One-Ninety XT | Allis-Chalmers One-Ninety XT Diesel | Allis-Chalmers 200 |
|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1964-68 | 1964-73 | 1965-70 | 1965-71 | 1972-75 |
| Moottorin tyyppi | G2500 | 2800 | G2800 | 2900 | 2900 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6 | 6 | 6T | 6T |
| Iskutilavuus cm3 | 4344 | 4933 | 4933 | 4933 | 4933 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 95,25×101,6 | 98,4×108 | 98,4×108 | 98,4×108 | 98,4×108 |
| Nimellisteho hv/kierr. VOA | 75,4/2200 | 77,2/2200 | 89,5/2200 | 93,6/2200 | 93,6/2200 |
| Vaihteita | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 |
| Pikavaihde | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 3,4-21,9 | 3,4-21,9 | 3,4-21,9 | 3,4-21,9 | 3,5-23,2 |
| Maksiminopeus km/h | 24 | 24 | 24 | 24 | 24.9 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 45.4 | 45.4 | 45.4 | 45.4 | 65.1 |
| Hydrauliikan paine bar | 138 | 138 | 138 | 138 | 159 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Voiman ulosotto | 540 (1000) | 540 (1000) | 540 (1000) | 540 (1000) | 540 (1000) |
| Jarrut | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6,69 jarrulla | 6,69 jarrulla | 6,69 jarrulla | 6,69 jarrulla | 6,64 jarrulla |
| Eturenkaat takaveto | 6.50-16 | 6.50-16 | 7.50-16 | 7.50-16 | 7.50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 15.5-38 | 15.5-38 | 16.9-34 | 16.9-34 | 16.9-34 |
| Paino kg takaveto | (3486) | (3558) | (3481) | (3604) | 5126 |
| Korkeus cm | (209) | (209) | (209) | (209) | 299 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 269 | 269 | 269 | 269 | 269 |
| Polttoainesäiliö l | 182 | 182 | 182 | 182 | 182 |
| Nimellisteho hv/kierr. SAE | - | 85/2200 | - | 104/2200 | 104/2200 |
| Nostovoima kg | - | - | - | - | 2086 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






