Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
EtusivuTraktoritAllis-ChalmersAllis-Chalmers 7030-7080
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Allis-Chalmers 7030-7080

Valmistaja
Mallit
Allis-Chalmers 7030, Allis-Chalmers 7040, Allis-Chalmers 7050, Allis-Chalmers 7060, Allis-Chalmers 7080
Vuodet
1973-77
Esittely

1970-luvulle tultaessa Allis-Chalmersin traktoreita pidettiin luotettavina ja hinnaltaan kilpailukykyisinä ominaisuuksiinsa nähden, mutta joiltakin osin ne olivat jääneet ajastaan jälkeen. Vaihteita oli vähän ja vaihteistot olivat synkronoimattomia. Rakenne ei mahdollistanut öljykylpyisten jarrujen tai tasauspyörästön lukon lisäämistä. Niinpä uuden sarjan suunnittelu aloitettiin moottoreita lukuun ottamatta puhtaalta pöydältä. Mallit 7030 ja 7050 esiteltiin keväällä 1973. Moottorit olivat edellisellä vuosikymmenellä esiteltyjä 7,0-litraisia, mutta 7050:aan oli lisätty välijäähdytin. Vaihteita oli 20+4 ja pikavaihde oli 2-portainen. Tavoitteena oli ollut powershift-vaihteisto, mutta sen suunnittelu oli kohdannut vaikeuksia.

Hydrauliikka oli nyt kuormantunteva. Virtausta ulkopuolisiin venttiileihin voitiin säätää 7…64 l/min. Ohjaamo oli uusi Acousta Cab, joka oli aikakautensa hiljaisin – 79,5 dB. Polttoainesäiliöt oli nyt sijoitettu hytin alle, samoin akut (4 kpl), jotka voitiin kääntää ulos. Mallissa 7030 voa:n 540/1000 saatiin aikaan käännettävällä akselilla.

Jo vuoden 1974 lopulla tehoa lisättiin noin 6 hevosvoimalla ja samalla vetoakseleita vahvistettiin. Mallimerkinnöiksi tuli 7040 ja 7060. Huipulle esiteltiin 7080, joka oli tuolloin markkinoiden tehokkain 2-vetoinen traktori. Moottoritehon lisäyksen lisäksi voimansiirtoa oli vahvistettu. Uudistuksen yhteydessä tuotiin markkinoille powershift-kehittelyn tuloksena syntynyt 6-portaisella pikavaihteella varustettu vaihteisto. Vaihteita oli yhteensä 12+2.

Tekniset tiedot
MalliAllis-Chalmers 7030Allis-Chalmers 7040Allis-Chalmers 7050Allis-Chalmers 7060Allis-Chalmers 7080
MerkkinimiAllis-ChalmersAllis-ChalmersAllis-ChalmersAllis-ChalmersAllis-Chalmers
Maahantuotu SuomeenEiEiEiEiEi
Vuodet1973-741974-771973-741974-771974-77
Moottorin tyyppi3500 Mk II3500 Mk II370037003750HI
Sylinteriluku/Turbo/välijäähd.6T6T6TI6TI6TI
Iskutilavuus cm369776977697769776977
Syl. halk. x iskun pituus mm108×127108×127108×127108×127108×127
Nimellisteho hv/kierr. SAE145/2300151/2300173/2300192/2300210/2550
Nimellisteho hv/kierr. VOA130/2300136/2300155/2300161/2300181/2550
Vaihteita20+420+4 / 12+220+420+4 / 12+220+4
Synkronoituja20+420+4 / 12+220+420+4 / 12+220+4
Pikavaihdehydr.hydr./6-port.hydr.hydr./6-port.hydr.
Nopeudet nimellisk.2,4-30,62,6-30,3 / 2,9-29,62,6-31,73,1-30,7 / 2,9-29,62,6-29,5
Maksiminopeus km/h33.9-35.1--
Hydrauliikan tuotto l/min83.383.383.383.387.1
Nostolaitehydrauliikkamek.mek.mek.mek.mek.
Voiman ulosotto540/1000540/1000100010001000
Jarrutöljyk. levyj.öljyk. levyj.öljyk. levyj.öljyk. levyj.öljyk. levyj.
Ohjaushydrost.hydrost.hydrost.hydrost.hydrost.
Eturenkaat takaveto10.00-1611.00-1610.00-1611.00-1614L-16
Takarenkaat takaveto18.4-3818.4-3818.4-3818.4-3820.8-38
Paino kg takaveto56385350658966436625
Korkeus cm295295295295297
Pituus cm (takaveto/neliveto)414414414414414
Akseliväli cm (takaveto/neliveto)269269269269269
Polttoainesäiliö l193193193193242
Melutaso dB79.578.580.58083
Umpinainen ohjaamoxxxxx
Nostovoima kg-3030-30303030