Allis-Chalmers D14-D19




Vuonna 1957 tuotiin markkinoille ensimmäiset mallit Allis-Chalmersin D-sarjasta: D14 ja D17. Suunnittelu oli aloitettu lähes puhtaalta pöydältä ja muotoilu oli aikanaan moderni. Kuljettaja istui nyt taka-akselin etupuolella. Etuakselin raideväliä voitiin muuttaa ilman tunkkia. Työkoneiden kiinnitykseen Allis tarjosi edelleen omaa Snap-Coupler -pikakytkentäänsä, mutta myöhemmin tuli saataville myös normaali kolmipistekiinnitys, joka mahdollisti samojen työkoneiden käytön muiden merkkien kanssa. Kehittynyttä tekniikkaa oli öljykylpyinen Power-Director -käsikytkin, jolla vaihdettiin aluetta ja vapaa-asento mahdollisti hydrauliikan ja voimanoton toiminnan vaihteen ollessa vapaalla.
D14 vastasi teholtaan ja kooltaan aikaisempaa WD45-mallia, mutta moottori oli edeltäjän 3,7-litraisen sijasta vain 2,4-litrainen. D17:ssä oli 3,7-litrainen bensamoottori tai 6-sylinterinen 4,3-litrainen diesel. Vaihteita oli pikavaihteen ansiosta 8+2.
Vuonna 1960 D14:n korvasi D15, jossa moottorin tehoa oli nostettu korkeamman kierrosluvun ja puristussuhteen avulla. Uutta oli myös dieselversio. Samaan aikaan Alliksen oranssi muuttui ja sen rinnalle tuli kerman väri. Mallivalikoima oli laaja: tarjolla oli bensa-, kaasu- ja dieselversiot, kapeat hedelmätarhamallit, korkean maavaran versiot jne.
Vuoden 1961 lopussa esiteltiin ensimmäinen turboahdettu traktori: D19 Diesel. Tehon lisäys oli maltillinen, mutta myös 38″ pyörät tekivät traktorista D17:ää suuremman oloisen.
Vuonna 1964 tuli uusi hydrauliikka, jossa paineet olivat varsin alhaiset, mutta pumpun tuotot tuntuvasti entistä suuremmat.
| Malli | Allis-Chalmers D14 | Allis-Chalmers D15 | Allis-Chalmers D15 Series II | Allis-Chalmers D15 Diesel | Allis-Chalmers D17 | Allis-Chalmers D17 Diesel | Allis-Chalmers D19 | Allis-Chalmers D19 Diesel |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1957-60 | 1960-63 | 1963-68 | 1960-68 | 1957-67 | 1960-68 | 1961-64 | 1961-64 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 6 | 6 | 6T |
| Iskutilavuus cm3 | 2444 | 2444 | 2621 | 2859 | 3707 | 4289 | 4289 | 4289 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 88,9×98,4 | 88,9×98,4 | 92,1×98,4 | 90,5×111,1 | 101,6×114,3 | 90,5×111,1 | 90,5×111,1 | 90,5×111,1 |
| Nimellisteho hv/kierr. SAE | 35,7/1650 | - | - | - | 63/1650 | 61/1650 | - | - |
| Nimellisteho hv/kierr. VOA | 34,1/1650 | 40/2000 | 46,2/2000 | 36,5/2000 | 52,7/1650 | 51,1/1650 | 71,5/2000 | 66,9/2000 |
| Vaihteita | 4+1/8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 |
| Pikavaihde | -/hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 2,4-20,1 | 3,1-24,3 | 3,1-24,3 | 3,1-24,3 | 2,9-19,2 | 2,9-19,2 | 3,1-22,4 | 3,1-22,4 |
| Maksiminopeus km/h | 24.9 | 27.2 | 27.2 | 27.2 | 23.2 | 23.2 | 25.1 | 25.1 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Voiman ulosotto | 549 | 549 | 549 | 549 | 549 | 549 | 549 | 549 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Eturenkaat takaveto | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 6.00-16 | 6.00-16 | 6.50-16 | 6.50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 12.4/11-26 | 12.4/11-26 | 12.4/11-26 | 12.4/11-26 | 14.9/13-28 | 14.9/13-28 | 15.5-38 | 15.5-38 |
| Paino kg takaveto | (1892) | (1914) | (1914) | (1973) | (2404) | (2495) | (3016) | (3102) |
| Korkeus cm | (151) | (151) | (151) | (151) | (164) | (164) | - | - |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 328 | 331 | 331 | 331 | 356 | 356 | 391 | 391 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 218 | 221 | 221 | 221 | 236 | 236 | 260 | 260 |
| Polttoainesäiliö l | 55 | 61 | 61 | 61 | 79 | 79 | 87 | 87 |
| Hydrauliikan paine bar | - | 241/159 | 241/159 | 241/159 | 241/138 | 241/138 | - | - |
| Hydrauliikan tuotto l/min | - | - | - | - | ?/36 | ?/36 | - | - |
| Moottorin tyyppi | - | - | - | - | - | D262 | G262 | D262 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






