Kirovets K-700 – K-701










Vuonna 1959 USA:ssa vieraillut Nikita Hruštšov innostui hänelle esitellyistä suurtraktoreista ja määräsi välittömästi käynnistettäväksi kehitystyön 200…220 hv:n runko-ohjattavan traktorin kehittämiseksi. Ensimmäinen kone valmistui Kirovin tehtaalla heinäkuussa 1962 ja sarjatuotanto alkoi syksyllä 1964.
K-700:ssa oli moottorina YaMZ:n 14,9-litainen ahdettu suorasuihkutusdiesel ja se oli varustettu sähköstartilla. Vaihteita oli 16+4 hydraulisella pikavaihteella. Jarrut olivat paineilmatoimiset rumpujarrut kaikissa neljässä pyörässä ja runko-ohjaus oli hydraulinen. Takapäästä voitiin kytkeä veto pois tarvittaessa. Tasauspyörästön lukko oli automaattinen. Hytti oli tilava, mutta näkyvyys huono. Ensimmäistä mallia valmistettiin noin 100 000 kappaletta.
Vuonna 1975 sarjatuotantoon tulleessa uudistetussa K-700 A:ssa oli kaksi polttoainesäiliötä, suuremmat renkaat ja modernimpi konepellin muotoilu. Väri oli näissä malleissa yleensä keltainen ja ajovalot siirtyivät alemmaksi. Vaihteiden porrastus oli erikoinen, kun 2. ja 3. alueen nopeudet olivat likimain samat. Peruutusvaihdealueita oli nyt kaksi eli vaihteita yhteensä 16+8. Samaan aikaan kehitettiin myös tehokkaampi V12-moottorilla varustettu K-701. Näitä malleja valmistettiin vuoteen 2002 mennessä yhteensä 350 000 kappaletta.
Vuonna 1988 esitellyssä K-701 M:ssä 12-sylinterinen moottori vaihtui 17,2-litraiseen V8:an, jossa oli välijäähdytys ja neliventtiilitekniikka. Akseliväli oli huomattavasti entistä pitempi, pyörät suuremmat, ohjaamo uusi ja pyöränkotelot kulmikkaat. Myös etuakselilla oli automaattinen tasauspyörästön lukko. Lisävarusteena sai mm. ilmajousitetun istuimen, ilmastoinnin ja ainakin Saksassa myös sähkönostolaitteen. Hydrauliikka oli traktorin kokoluokkaan nähden alimittainen.
USA:ssa Kirovetsit myytiin nimellä Belarus 7011 ja 7111.
| Malli | Kirovets K-700 | Kirovets K-700 A | Kirovets K-700 A | Kirovets K-701 | Kirovets K-701 M |
|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Kirovets | Kirovets | Kirovets | Kirovets | Kirovets |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1962-75 | 1975- | -2002 | 1974-2002 | 1989-2000 |
| Moottorin tyyppi | YaMZ-238-NV | YaMZ-238-NB | YaMZ-238-ND | YaMZ-240 B | YaMZ-8423 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | V8T | V8T | V8T | V12 | V8TI |
| Iskutilavuus cm3 | 14860 | 14860 | 14860 | 22288 | 17240 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 130×140 | 130×140 | 130×140 | 130×140 | 140×140 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 215/1700 | 215/1700 | 225/1700 | 300/1900 | 320/1900 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 981/1100 | 950/1100 | 1100/1300 | 1240/? | 1490/1560 |
| Vaihteita | 16+4 | 16+8 | 16+8 | 16+8 | 16+8 |
| Pikavaihde | 4 port. | 4 port. | 4 port. | 4 port. | 4 port. |
| Nopeudet nimellisk. | 3,6-28,1 | 2,6-30,2 | 2,1-30,0 | 2,9-33,7 | 2,1-30,0 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 6330 | 5500 | 5500 | 5500 | 5500 |
| Voiman ulosotto | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Eturenkaat neliveto | 23.1-26 | 28.1-26 | 28.1R26 | 28.1-26 | 30.5R32 |
| Takarenkaat neliveto | 23.1-26 | 28.1-26 | 28.1R26 | 28.1-26 | 30.5R32 |
| Paino kg neliveto | 11000 | 12810 | 12900 | 13400 | 13560 |
| Korkeus cm | 300 | 355 | 369 | 353 | 382 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 702 | 740 | 639 | 743 | 749 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 305 | 320 | 320 | 320 | 379 |
| Polttoainesäiliö l | 450 | 640 | 600 | 640 | 640 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x |
| Synkronoituja | - | ositt. | ositt. | ositt. | ositt. |
| Hydrauliikan tuotto l/min | - | 80 | 75 | 80 | 75 |
| Hydrauliikan paine bar | - | 140 | 140 | 140 | 160 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | - | 14.4 | 14.4 | 14.4 | 15.4 |
| Melutaso dB | - | - | 85 | - | 82 |
| Etuakselin lukko | - | - | x | - | x |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






