Clayson 1520 – S 1550




1500-sarjan Claysonien leikkuupöytä oli entistä pidempi ja jarrut hydrauliset. Terän nopeus oli entistä suurempi ja terän käyttölaite öljykylpyinen. Hallintalaitteiden sijoittelussa oli käytetty aikaisempaa enemmän harkintaa. Eri mallien väliset erot olivat suurempia kuin myöhemmissä Claysoneissa. 1520 oli selvästi muuta mallistoa pienempi. Mallista 1540 alkaen tyhjennyskierukka oli hydraulisesti hallittava ja olkikelan nopeus muuttui samassa suhteessa kuin puintikelan nopeus.
Vuonna 1973 esitellyissä S 1540:ssa ja S 1550:ssa oli jälkipuintikela olkikelan perässä. 1540:sta lähtien seulaliike oli vastakkainen. Suomeen tuotiin 70-luvun alkupuolella Ford-moottoreilla varustettuja puimureita, kun taas viimeiset mallit olivat yleensä Deutz-moottorisia 1520:aa lukuun ottamatta. 1540:sta oli myös AL-rinnakkaismalli rinnepuintiin.
| Malli | Clayson 1510 | Clayson 1520 | Clayson 1530 | Clayson 1540 | Clayson S 1540 | Clayson 1545 | Clayson S 1550 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1971-71 | 1971-80 | 1971-80 | 1971-79 | 1973-79 | 1971-76 | 1973-79 |
| Teho hv DIN | 70 (75 SAE) | 72 (81 SAE) | 98 (113 SAE) | 116 SAE | 116 SAE | 120 (130 SAE) | 140 |
| Voimansiirto | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Vaihteita eteen | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Leikkuuleveys vakio cm | 250 | 304 | 365 | 396 | 396 | 457 | 518 |
| Leikkuuleveys vaihtoehto | 300 | 259-335 | 305-396 | 305-457 | 457 | 396-518 | 457-670 |
| Puintikelan halk. cm | 60 | 46 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
| Puintikelan leveys cm | 81 | 102 | 102 | 102 | 102 | 127.5 | 127.5 |
| Seulaston pinta-ala yht. | 192 | 223 | 264 | 310 | 310 | 333 | 390 |
| Paino kg ilman hyttiä | 3700 | 5120 | 5720 | 6600 | - | 6450 | 7250 |
| Viljasäiliön tilavuus hl | 19 | 18-20 | 24 | 32 | 32 | 26.1 | 35 |
| Renkaat ed. vakio | 14.9-26 | 18.4-26 | 18.4-30 | 18.4-30 | 18.4-30 | 18.4-30 | 23.1-26 |
| Moottorin merkki | - | Ford | Deutz | Deutz | Deutz | Ford | Ford |
| Moottorin tyyppi | - | 2712E | F6L912 | F6L912 | F6L912 | 2715E | 2704ET |
| Iskutilavuus cm3 | - | 4150 | 5652 | 5652 | 5652 | 6220 | 5945 |
| Sylinteriluku/turbo | - | 4 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 T |
| Polttoainesäiliö l | - | 80/135 | 160/250 | 160/250 | 160/250 | 160/250 | 240 |
| Nopeus min-max. km/h | - | 1,3-19,3 | 1,6-21,4 | 1,5-21,5 | 1,5-21,5 | 1,6-21,4 | 1,6-23,3 |
| Laonnostokelan halk. cm | - | 107 | 107 | 107 | 107 | 107 | 107 |
| Leikkuupöydän pituus cm | - | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 |
| Kohlimet kpl | - | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| Kohlimien pinta-ala dm2 | - | 311 | 371 | 400 | - | 488 | 456 |
| Kohlimien pituus cm | - | 302 | 360 | 397 | 355 | 380 | 355 |
| Ruumenseulan pinta-ala dm2 | - | 69 | 151 | 174 | 174 | - | 219 |
| Siemenseulan pinta-ala dm2 | - | 69 | 113 | 120 | 120 | - | 151 |
| Pituus cm | - | 757 | 808 | 842 | 842 | 808 | 840 |
| Leveys cm puinnissa | - | 338 | 399 | 429 | 429 | 490 | 531 |
| Korkeus cm ilman hyttiä | - | 302 | 312 | 314 | 314 | 312 | 348 |
| Renkaat ed. vaihtoehto | - | 14.9-26 | 18.4-26 | 23.1-26 | 23.1-26 | - | 18.4-30 |
| Renkaat tak. vakio | - | 10.5-18 | 10.5-18 | 10.5-18 | 10.5-18 | 10.5-18 | 10.5-18 |
| Renkaat tak. vaihtoehto | - | 8.5-12 | 10.0-12 | 12-18 | - | 12-18 | 12-18 |
| Laonnostokelan pituussäätö | - | mek./hydr. | mek./hydr. | mek./hydr. | mek./hydr. | mek./hydr. | mek./hydr. |
| Laonnostokelan nopeussäätö | - | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. |
| Puintikelan nopeussäätö | - | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. | muutin ohj. |
| Siemenseula | - | sääd. | sääd. | sääd. | sääd. | sääd. | sääd. |
| Jarrut | - | - | - | - | - | - | - |
| Leikkuupöydän kevennys | - | kaasukello | kaasukello | kaasukello | kaasukello | kaasukello | kaasukello |
| Teho hv vaihtoehto | - | - | 98 (Ford) | 115 (124 SAE) (Ford) | 115 (124 SAE) (Ford) | - | 140 (MB) |
| Leveys cm ilman pöytää | - | - | 270 | - | - | - | - |
| Toisen puintikelan halk. cm | - | - | - | - | 60 | - | 60 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






