Allis-Chalmers 5040-5050




Pienten traktorien saamiseksi mallistoonsa Allis-Chalmers käänsi katseensa Itä-Eurooppaan, kun aikaisempi yhteistyö Renaultin kanssa päättyi liian korkean hinnan takia. Syksyllä 1975 esiteltiin Universalin Romaniassa valmistama 5040 eli Universal 445, joka Universalien tapaan perustui Fiatin tekniikkaan. Lähinnä vain maski, oranssin sävy ja vanteiden väri muutettiin Alliksen mukaiseksi. Rungon väri oli Universalin alkuperäinen punaruskea. Moottori oli 2,3-litrainen 3-sylinterinen teholtaan 44 hv. Vaihteita oli aluksi 6+2 ja myöhemmin 8+2. Ryömintävaihteet sai lisävarusteena. Vakiovarustukseen sisältyi mm. tehostettu ohjaus, tasauspyörästön lukko ja hehkutus.
Mallin 170 valmistuksen päätyttyä tarvittiin myös runsaan 50 hevosvoiman traktoria. Kesällä 1976 alettiin markkinoida 5050:aa, jonka valmisti Fiat Italiassa. Muotoilu ja väritys vastasivat Universalin valmistamaa mallia. Tämän mallin alkuperäinen vastine oli Fiat 540, mutta moottori oli alkuperäisen 2,6-litraisen sijasta 2,75-litrainen, jota käytettiin Euroopassa mallissa 580. Tarjolle tuotiin myös nelivetomalli 5050 FWA sekä kompaktimpi 5050 Low-Profile hedelmätarhakäyttöön.
Vuonna 1981 myös 5040 vaihtui Italiassa valmistetuksi 5045:ksi, joka vastasi mallia 480. Yhteensä tämän sarjan traktoreita tuotiin noin 13 000 kappaletta, joista puolet Romaniasta ja puolet Italiasta.
| Malli | Allis-Chalmers 5040 | Allis-Chalmers 5040 | Allis-Chalmers 5045 | Allis-Chalmers 5050 |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1975-78 | 1978-80 | 1981-81 | 1976-83 |
| Moottorin tyyppi | D-115 | D-115 | 8035.02 | 8035 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Iskutilavuus cm3 | 2340 | 2340 | 2592 | 2750 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 95×110 | 95×110 | 100×110 | 103×110 |
| Nimellisteho hv/kierr. SAE | 44/2400 | 44/2600 | 48/2600 | 55/2700 |
| Nimellisteho hv/kierr. VOA | 40/2400 | 40/2600 | 44/2600 | 50/2700 |
| Vaihteita | 6+2 | 8+2 | 8+2 | 8+2 |
| Synkronoituja | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Nopeudet nimellisk. | 2,4-24,5 | 2,4-24,2 | 2,4-24,2 | 2,6-27,2 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 21.8 | 23.6 | 23.6 | 24.5 |
| Hydrauliikan paine bar | 147 | 147 | 147 | 150 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1200 | 1200 | 1550 | 1450 |
| Voiman ulosotto | 540 | 540 | 540 | 540 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | tehost. | tehost. | tehost. | tehost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6.39 | 6.39 | 6.86 | 6.8 |
| Eturenkaat takaveto | 6.00-16 | 6.00-16 | 6.00-16 | 7.50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 13.6-28 | 13.6-28 | 13.6-28 | 14.9-28 |
| Paino kg takaveto | (1746) | (1746) | (1746) | (1880) |
| Korkeus cm | (149) | (149) | (149) | (151/153) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 294 | 294 | 298 | 303/317 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 192 | 192 | 192 | 192/195 |
| Polttoainesäiliö l | 54 | 54 | 54 | 54 |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
| Eturenkaat neliveto | - | - | - | 8.3-24 |
| Takarenkaat neliveto | - | - | - | 14.9-30 |
| Paino kg neliveto | - | - | - | (2150) |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






