McCormick International Farmall D-212 – D-324

Saksan IH esitteli vuonna 1956 Farmall D-sarjan traktorit, joissa käytettiin samoja esikammiodieseleitä kuin edeltävissäkin malleissa. Mallimerkinnästä ilmeni sylinteriluku ja teho DIN-hevosvoimina. Muotoilu oli entistä kulmikkaampaa. Vaihteisto oli aikaisemmasta 5-vaihteisesta poiketen kaikissa malleissa ZF:n 6+1 -vaihteinen. Etuakseli oli jousitettu. Mallisarjan suosituin malli oli tehokkain 3-sylinterinen eli 24-hevosvoimainen D-324.
Vuonna 1957 esiteltiin lisävarusteeksi 3-sylinterisiin malleihin hydraulinen käsikytkin – Agriomatic, jonka yhteydessä vaihteita oli 8+2. Vaihde voitiin vapauttaa käsikytkimellä eli liikkeellelähtöön ei tarvittu kytkinpoljinta.
Vuonna 1958 esiteltiin ns. Standardisarjan traktorit. Näiden maavara oli entistä pienempi eikä niitä enää ollut suunniteltu akselien väliin kiinnitettäviä työkoneita varten. Samalla Farmall-nimitys poistui ja konepellin kylkeen ilmestyi alumiininvärinen laatta, jossa luki Mc Cormick International.
Suomeen tuotiin vain lyhyen ajan mallia D-320. Meillä keskityttiin lähinnä englantilaisiin malleihin.
| Malli | McCormick International Farmall D-212 | McCormick International Farmall D-214 S | McCormick International Farmall D-217 | McCormick International Farmall D-217 S | McCormick International Farmall D-320 | McCormick International Farmall D-320 S | McCormick International Farmall D-324 | McCormick International Farmall D-324 S |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | McCormick International Farmall | McCormick International Farmall | McCormick International Farmall | McCormick International Farmall | McCormick International Farmall | McCormick International Farmall | McCormick International Farmall | McCormick International Farmall |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1956-59 | 1958-62 | 1956-60 | 1958-62 | 1956-59 | 1959-62 | 1956-59 | 1959-62 |
| Moottorin tyyppi | DD-66 | DD-66 | DD-74 | DD-74 | DD-99 | DD-99 | DD-111 | DD-111 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Iskutilavuus cm3 | 1088 | 1088 | 1217 | 1217 | 1631 | 1631 | 1825 | 1825 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 82,6×101,6 | 82,6×101,6 | 87,3×101,6 | 87,3×101,6 | 82,6×101,6 | 82,6×101,6 | 87,3×101,6 | 87,3×101,6 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 12/1750 | 14/1900 | 17/1900 | 17/1900 | 20/1800 | 20/1800 | 24/1900 | 24/1900 |
| Vaihteita | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 1,4-18,2 | 1,5-20,0 | 1,4-17,9 | 1,4-17,9 | 1,5-19,6 | 1,5-20,0 | 1,4-18,8 | 1,4-18,8 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Voiman ulosotto | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 |
| Jarrut | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 4,34 jarrulla | 4,9 jarrulla | 4,6 jarrulla | 4,9 jarrulla | 5,1 jarrulla | 5,1 jarrulla | 5,1 jarrulla | 5,1 jarrulla |
| Eturenkaat takaveto | 4.50-16 | 4.50-16 | 4.50-16 | 4.50-16 | 4.50-16 | 4.50-16 | 4.50-16 | 4.50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 8-24 | 8-24 | 8-24 | 8-24 | 8-32 | 8-32 | 8-32 | 8-32 |
| Paino kg takaveto | (1033) | (1053) | (1065) | (1085) | (1308) | (1308) | (1348) | (1318) |
| Korkeus cm | (156) | (138) | (156) | (140) | (155) | (155) | (155) | (155) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 274 | 267 | 270 | 267 | 275 | 275 | 275 | 275 |
| Polttoainesäiliö l | 18 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 30 | 30 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | - | 173 | - | 173 | 182 | 182 | 182 | 182 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






