McCormick International Farmall A-MD

Vuonna 1924 International esitteli Farmall-traktorin. IH oli suurin maatalouskoneiden valmistaja, mutta traktorimarkkinoilla se ei ollut siihen mennessä saavuttanut kovin suurta menestystä. Monipuolinen Farmall oli kuitenkin menestys. Viidessä vuodessa valmistettiin 100 000 traktoria. Farmall oli kevyt ja erityisen hyvin se soveltui riviviljelytöihin. Maavara oli portaalipyörästöjen ansiosta suuri. Bensamoottori oli 27-hevosvoimainen 4-sylinterinen. Vakiona oli voiman ulosotto ja työkoneiden kiinnityspisteitä oli edessä, akselien välillä ja takana. Persoonallinen piirre oli konepellin yläpuolella eteen kuljetettu ohjausakseli.
Kilpailijat kopioivat Farmallin ratkaisuja nopeasti ja vuonna 1932 tuotiin kolme uutta mallia (F-12, F-20 ja F-30), joista keskimmäinen vastasi kooltaan alkuperäistä. Vuonna 1936 väri vaihtui siniharmaasta punaiseksi. Nämä mallit oli jo useimmiten varustettu ilmakumirenkailla.
Kesällä 1939 esiteltiin uusi kirjainsarja, johon Raymond Loewyn johdolla tuotiin tyylitelty muotoilu. Sarjan pienin, malli A oli nelipyöräinen offset-traktori eli kuljettaja istui oikealla reunalla ja hänellä oli suora näkyvyys keskelle sijoitettuun työkoneeseen tai eteen ohi konepellin. Malli B käytti sama 19-hevosvoimaista moottoria, mutta se oli 3-pyöräinen ja kuljettaja istui keskilinjalla. Vuonna 1940 tuli tarjolle kapea BN. A- ja B-malleihin sai lisävarusteena pakokaasusta voimansa saavan pneumaattisen Lift-all -nostolaitteen.
Mallit H ja M olivat rakenteeltaan lähempänä alkuperäistä Farmallia. Erillinen puolipitkä runko ja suuri maavara helpottivat riviviljelyssä käytettävien laitteiden kiinnittämistä traktorin alle. Nämä mallit oli yleisimmin varustettu kahdella rinnakkaisella etupyörällä. Lift-all -nostolaite oli lisävaruste. Vaihteita oli nyt viisi eli yksi enemmän kuin tärkeimmissä kilpailijoissa. M:n dieselversio MD oli IH:n ensimmäinen dieseltraktori. Se käynnistettiin bensalla ja moottorin lämmettyä vaihdettiin dieselille. USA:n eniten myyty traktori tällä aikakaudella oli malli H, jota tehtiin 390 000 kappaletta. Myös M oli suosittu, ja sitä valmistettiin Chicagon lisäksi mm. Englannissa (BM) ja Australiassa (AM).
Vuonna 1948 malli B korvattiin C:llä. Siinä moottorin kierrosluku oli nostettu 1650:een, akseliväliä kasvatettu, takapyörät olivat suuremmat ja portaalipyörästöstä oli luovuttu.
Mallien nimeämiskäytäntö vaihteli: esimerkiksi malli A oli aluksi McCormick-Deering Farmall A, vuodesta 1946 McCormick Farmall A ja teollisuusmallina International A. Teholukemat tässä ovat bensaversioiden mukaisia. Petroliversioissa oli muutama hevosvoima vähemmän.
| Malli | McCormick International Farmall A | McCormick International Farmall B | McCormick International Farmall C | McCormick International Farmall H | McCormick International Farmall M | McCormick International Farmall MD |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | McCormick International | McCormick International | McCormick International | McCormick International | McCormick International | McCormick International |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1939-47 | 1939-48 | 1948-51 | 1939-53 | 1939-52 | 1939-52 |
| Moottorin tyyppi | C-113 | C-113 | C-113 | C-152 | C-248 | D-248 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 1853 | 1853 | 1853 | 2490 | 4060 | 4060 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 76,2×101,6 | 76,2×101,6 | 76,2×101,6 | 85,7×108 | 98,4×133,4 | 98,4×133,4 |
| Nimellisteho hv/kierr. | 19/1400 | 19/1400 | 22/1650 | 28/1650 | 39/1450 | 36,5/1450 |
| Vaihteita | 4+1 | 4+1 | 4+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 3,6-16,1 | 3,6-16,1 | 3,8-16,5 | 4,0-25,1 | 4,2-26,1 | 4,2-26,1 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Voiman ulosotto | 541 | 541 | 539 | 540 | 537 | 537 |
| Jarrut | pantaj. | pantaj. | pantaj. | pantaj. | pantaj. | pantaj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Eturenkaat takaveto | 4.00-15 | 6.00-12 | 4.00-15 | 5.50-16 | 6.00-16 | 6.00-16 |
| Takarenkaat takaveto | 9-24 | 9-24 | 9-36 | 10-38 | 11-38 | 11-38 |
| Paino kg takaveto | (1082) | (1082) | (1261) | (1689) | (2227) | (2397) |
| Korkeus cm | (160) | (165) | (179) | (192) | (199) | (199) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 269 | 274 | 306 | 334 | 338 | 342 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 180 | 185 | 207 | 225 | 225 | 235 |
| Polttoainesäiliö l | 38 | 38 | 42 | 66 | 79 | 79 |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | - | 4.57 | 4.88 | 5.18 | 5.12 | 5.12 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






