Valtra S230-S280




Syksyllä 1999 julkistettiin Valtra S-sarja, joka oli suunniteltu tukemaan Valtran markkinointia Euroopan suurissa maatalousmaissa. Sarjavalmistukseen se tuli vasta syksyllä 2001. Moottorina oli Valtran sähköisesti ohjattu 8,4-litrainen. Vaihteisto (T7336), takasilta ja etuakseli ostettiin ZF:ltä. Samaa tavaraa käytti esim. Deutz-Fahr suurimmissa malleissaan. Valtran omaa ideointia olivat turbiinikytkin, HiTech eli sähköinen voimansiirron ohjaus ja CAN-väylän yhdistämä tietojärjestelmä, jossa sanottiin olevan 400 000 riviä koodia. Pikavaihteita oli neljä. Voimansiirron sai myös 50 km/h versiona. Traktorin toimintoja ohjattiin Linux-pohjaisesta näyttöruudusta. Erityisesti hydrauliikan sähköventtiilien ohjaus oli monipuolinen. Hydrauliikassa oli säätötilavuuspumppu ja tuottoa 147 l/min. Venttiililohkoja oli enimmillään seitsemän.
S-sarjassa lanseerattiin Valtran uusi pehmeänpyöreä muotoilulinja. Ohjaamon melutaso oli 78 dB eli tässä luokassa korkeahko lukema. Ohjaamossa ei ollut lainkaan avautuvia ikkunoita ja vain yksi ovi. Ohjaamon jousitus oli pneumaattinen. S-sarja oli suunniteltu ajettavaksi molempiin suuntiin, sillä lisävarusteena tarjotussa TwinTracissa tärkeimmät hallintalaitteet vaihdekeppiä lukuun ottamatta pyörähtivät istuimen mukana. S-sarjan valmistus oli pienimuotoista ja hinta kilpailukyvytön. S260:n rinnalle esiteltiin S230, joka jäi 260:aakin enemmän esitteiden kaunistukseksi.
Syksyllä 2003 mallimerkinnät päivitettiin S240:ksi ja S280:ksi, kun tehot alettiin ilmoittaa ISO-normin mukaan. Samalla lisävarusteeksi tuli riviviljelyä ajatellen taka-akselin pikasäädettävä raideväli.
| Malli | Valtra S230 | Valtra S240 | Valtra S260 | Valtra S280 |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Valtra | Valtra | Valtra | Valtra |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 2001-03 | 2003-06 | 2001-03 | 2003-08 |
| Moottorin tyyppi | 645 ESBAE | 84ETA | 645 ESBAE | 84ETA |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6TI | 6TI | 6TI | 6TI |
| Iskutilavuus cm3 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 111×145 | 111×145 | 111×145 | 111×145 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 230/2200 | - | 260/2200 | - |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 950/1400 | - | 1050/1400 | - |
| Vaihteita | 40+40 | 40+40 | 40+40 | 40+40 |
| Synkronoituja | 40+40 | 40+40 | 40+40 | 40+40 |
| Pikavaihde | 4-port. | 4-port. | 4-port. | 4-port. |
| Suunnanvaihtaja | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 0,4-46,9 | 0,4-46,9 | 0,4-46,9 | 0,4-46,9 |
| Maksiminopeus km/h | 40 (50) | 40 (50) | 40 (50) | 40 (50) |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 147 | 147 | 147 | 147 |
| Hydrauliikan paine bar | 200 | 200 | 200 | 200 |
| Nostolaitehydrauliikka | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. |
| Nostovoima kg | 10000 | 10000 | 10000 | 10000 |
| Voiman ulosotto | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 13.5 | 13.9 | 13.5 | 13.9 |
| Eturenkaat neliveto | 480/85R30 | 460/85R30 | 480/85R30 | 460/85R30 |
| Takarenkaat neliveto | 520/85R42 | 520/85R42 | 520/85R42 | 520/85R42 |
| Paino kg neliveto | 8800 | 8800 | 8800 | 8800 |
| Korkeus cm | 340 | 340 | 340 | 340 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 510 | 510 | 510 | 510 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 308 | 308 | 308 | 308 |
| Polttoainesäiliö l | 600 | 600 | 600 | 600 |
| Melutaso dB | 78 | 78 | 78 | 78 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. |
| Tasausp. lukkoautomatiikka | x | x | x | x |
| Ilmajousitettu istuin | x | x | x | x |
| Ilmastointi | x | x | x | x |
| Ajotietokone | x | x | x | x |
| Nimellisteho hv/kierr. ISO | - | 246/2200 | - | 280/2200 |
| Vääntö Nm/kierr. ISO | - | 972/1400 | - | 1075/1400 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






