Valtra T144-T254






Syksyllä 2014 esitelty T4-sarja oli Valtran merkittävin uudistus yli 20 vuoteen. Muotoilu oli näyttävä ja ohjaamo uusi. Kuudesta mallista kahdessa pienimmässä oli 6,6- ja suuremmissa 7,4-litrainen moottori. 174e oli Valtran perinteinen matalakierrosmalli, jossa Eco-ohjelmalla suurin vääntö saavutettiin 1100 kierroksella ja nimelliskierrosluku oli 1900. Päästöjen saamiseksi Stage 4 -tasolle ureaa käytettiin nyt 6…7 % polttoainemäärästä. Hiukkassuodatinta ei näin ollen tarvittu, mutta hapetuskatalysaattori oli käytössä. Lisätehoa moottoreista sai voimanulosotolle.
Moottori oli sijoitettu entistä taaemmaksi ja akseliväli oli 25 cm entistä pidempi. Pyörät kääntyivät enemmän, mikä pienensi kääntösädettä edeltäjään verrattuna. Ohjaamo oli 5-pilarinen ja sisäänkulkuun oli saatu kaivattua väljyyttä. Syksystä 2015 lähtien myös oikealle puolelle sai halutessaan oven, jolloin pilareja oli 6. Melutasoksi ilmoitettiin 70 dB. Lisävarusteena sai mekaanisen tai pneumaattisen ohjaamon jousituksen.
Varusteversioita oli nyt neljä. Niin Hitech-, Active- kuin Versu-malleissa oli 5-portainen pikavaihde vaihtoautomatiikalla ja sähköisellä aluevaihteella. Activessa ja Versussa oli liikkeellelähtöavustin, jolloin traktori voitiin pysäyttää pelkästään jarrulla ja lähteä liikkeelle vapauttamalla jarru ja painamalla kaasua. Näissä malleissa myös nostettiin automaattisesti kierroslukua hydrauliikkaa käytettäessä ilman vaikutusta ajonopeuteen. Hitechissa oli perinteinen hammaspyöräpumppu hydrauliikassa (73 tai 90 l/min). Muissa malleissa oli kuormantunteva järjestelmä (115/160 l/min) ja erilliset hydrauliikka- ja vaihteistoöljyt. Versussa ja Directissä oli sähköinen hydrauliikkaventtiilien hallinta, hallintalaitekyynärnoja ja näyttö. Directissä oli Valtran oma portaaton voimansiirto.
Kesällä 2017 esiteltiin maksimiteholtaan 271-hevosvoimainen T254 sekä Versu- ja Direct-malleihin uusi monipuolisemmin ohjelmoitava SmartTouch-näyttö/käsinoja. T254:ssä oli toinen lisätehoporras, joka oli käytössä kolmella suurimmalla vaihteella ja Direct-mallissa yli 38 km/h nopeudessa. Samalla tuli tarjolle 57 km/h nopeusvaihtoehto 7,4-litraisiin malleihin. Uutuus tässä vaiheessa oli myös Direct- voimansiirto T234-malliin, jossa kuitenkin tehoa ja vääntöä oli rajoitettu muihin T234-versioihin verrattuna.
Viitostason päästönormin LFTN-D5 -moottoreihin siirryttiin vuoden 2019 alussa.
| Malli | Valtra T144 | Valtra T154 | Valtra T174e | Valtra T194 | Valtra T214 | Valtra T234 | Valtra T254 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Valtra | Valtra | Valtra | Valtra | Valtra | Valtra | Valtra |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 2014-21 | 2014-21 | 2014-21 | 2014-21 | 2014-21 | 2014-21 | 2017-21 |
| Moottorin tyyppi | 66AWF | 66AWF/LFTN | 74AWF/LFTN | 74AWF/LFTN | 74AWF/LFTN | 74AWF/LFTN | 74AWF/LFTN |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6TI | 6TI | 6TI | 6TI | 6TI | 6TI | 6TI |
| Iskutilavuus cm3 | 6598 | 6598 | 7368 | 7368 | 7368 | 7368 | 7368 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 108×120 | 108×120 | 108×134 | 108×134 | 108×134 | 108×134 | 108×134 |
| Maksimiteho hv/kierr. ISO | 155(170)/1900 | 165(180)/1900 | 175(190)/ 1700-1900 | 195(210)/1900 | 215(230)/1900 | 235(250) /1900 Direct 220(250) | 235(271)/1900 |
| Vääntö Nm/kierr. ISO | 640(680)/1500 | 680(740)/1500 | 740(780)/1500, 850(900)/1100 | 800(870)/1500 | 870(910)/1500 | 930(1000)/1500 Direct 900(930) | 930(1000)/1500 |
| Vaihteita | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30 |
| Synkronoituja | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30/port. | 30+30 |
| Pikavaihde | 5-port./ portaaton | 5-port./ portaaton | 5-port./ portaaton | 5-port./ portaaton | 5-port./ portaaton | 5-port./ portaaton | 5-port. |
| Suunnanvaihtaja | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 0,7-43/53 / 0-43/53 | 0,7-43/53 / 0-43/53 | 0,7-43/53 / 0-43/53 | 0,7-43/53 / 0-43/53 | 0,7-43/53 / 0-43/53 | 0,7-43/53 / 0-43/53 | 0,7-43/53 |
| Maksiminopeus km/h | 43/53 | 43/53 | 43/53/57 | 43/53/57 | 43/53/57 | 43/53/57 | 43/53/57 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | H 73 (90), A/V/D 115 (160) | H 73 (90), A/V/D 115 (160) | H 73 (90), A/V/D 115 (160) | H 73 (90), A/V/D 115 (160) | H 73 (90), A/V/D 115 (160) | H 73 (90), A/V/D 115 (160) | H 73 (90), A/V 115 (160) |
| Hydrauliikan paine bar | 210 | 210 | 210 | 210 | 210 | 210 | 210 |
| Nostolaitehydrauliikka | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. |
| Nostovoima kg | 7800 (9500) | 7800 (9500) | 7800 (9500) | 7800 (9500) | 7800 (9500) | 7800 (9500) | 7800 (9500) |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 750/1000 | 750/1000 | 750/1000 | 750/1000 | 750/1000 |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 10.5 | 10.5 | 10.5 | 10.5 | 10.5 | 10.5 | 10.5 |
| Eturenkaat neliveto | 16.9R28 | 16.9R28 | 16.9R28 | 540/65R30 | 540/65R30 | 540/65R30 | 540/65R30 |
| Takarenkaat neliveto | 20.8R38 | 20.8R38 | 20.8R38 | 650/65R42 | 650/65R42 | 650/65R42 | 650/65R42 |
| Paino kg neliveto | 7300 | 7300 | 7300 | 7300 | 7300 | 7300 | 7300 |
| Korkeus cm | 313 | 313 | 313 | 313 | 313 | 313 | 313 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 514 | 514 | 514 | 514 | 514 | 514 | 514 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
| Polttoainesäiliö l | 380(+AB70) | 380(+AB70) | 380(+AB70) | 380(+AB70) | 380(+AB70) | 380(+AB70) | 380(+AB70) |
| Melutaso dB | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. |
| Tasausp. lukkoautomatiikka | x | x | x | x | x | x | x |
| Ilmajousitettu istuin | x | x | x | x | x | x | x |
| Ilmastointi | x | x | x | x | x | x | x |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






